Kilpailu viimeisistä WRC-paikoista tiivistyy – Esapekka Lapin tilanne vahvistui entisestään

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Citroen Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa on vapaana enää muutama WRC-paikka ensi kaudeksi.

M-Sport Ford on ainoa tiimi, joka ei ole julkistanut ensi kauden miehistöään. Teemu Sunisen jatkoa Fordin ratissa pidetään käytännössä varmana, joten M-Sportillakin on auki vain yksi kuskipaikka koko kaudeksi.

Esapekka Lapin nimi on yhdistetty toiseen M-Sport-pestiin, mutta muitakin huippukuskeja on yhä ilman sopimusta. Kilpailu paikasta on tosin tiivistynyt entisestään.

Toyotalla viime kaudella ajanut Kris Meeke hyvästeli tiistai-illan Instagram-viestillään rallin MM-sarjan toistaiseksi. Nyt myös entinen Hyundai-kuljettaja Hayden Paddon on vahvistanut, ettei hän jahtaa paikkaa M-Sportilta.

– M-Sport ei ole vaihtoehto meille. Meidän täytyy kunnioittaa Uuden-Seelannin Hyundain meille antamaa tukea. Pysymme uskollisina Hyundaille, Paddon kertoi Otago Daily Times -lehdelle.

Hayden Paddon
Hayden Paddon. Kuva: Hyundai Motorsport

Lue myös: Ilman Toyota-sopimusta jäänyt Kris Meeke jätti jäähyväiset rallin MM-sarjalle

Paddonin oli tarkoitus ajaa kaksi MM-rallia M-Sportin Ford Fiesta WRC:llä tänä vuonna, mutta kumpikin kilpailu jäi häneltä väliin. Ennen Suomen MM-rallia Paddon romutti Fiestan testeissä, ja Australian MM-ralli peruttiin maastopalojen vuoksi.

– Meidän piti löytää tänä vuonna rahoitusta 600 000 Uuden-Seelannin dollaria (reilut 350 000 euroa) kahteen kilpailuun. Se oli valtava investointi. Saimme osan rahoista takaisin Australiasta, mutta silti se oli iso summa kahdesta ajamattomasta rallista, uusiseelantilaiskuljettaja totesi.

Kalle Rovanperä testasi viime viikolla Toyotan WRC-autoa Ranskassa. Katso alta video Rovanperän testistä. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,292335″ ap mute ]

Kuvaus: Jeremie Billiot/Planetemarcus.com

Paddon kertoi keskittyvänsä oman tiiminsä Paddon Rallysportin pyörittämiseen seuraavat vuodet. Talli muun muassa kehittää täysin sähköistä ralliautoa, jolla Paddon toivoo pääsevänsä kilpailemaan kansainvälisissä kisoissa muutaman vuoden kuluttua.

Uusi-Seelanti isännöi pitkästä aikaa MM-rallia ensi syyskuussa. Paddon toivoo olevansa silloin lähtöviivalla.

– Jos olemme mukana Uuden-Seelannin rallissa, haluan ajaa sen WRC-autolla. Haluan, että minulla on mahdollisuus kamppailla kärkisijoista.

Hyundailta avautuu lisää paikkoja?

Hyundailta saattaa avautua tilaisuus vielä parille huippukuljettajalle. Tallipomo Andrea Adamo kertoi viime viikon Motorsport News -lehdessä, että talli tutkii mahdollisuutta ajattaa satelliittitiimiä varsinaisen tehdastiimin rinnalla.

Lue myös: Hyundailta satelliittitalli ensi kaudella rallin MM-sarjaan? – ”Keksin aina uusia juttuja”

Lue myös: Rallin MM-sarjan sääntöuudistus avaa mahdollisuuksia Toyotalle ja Hyundaille

Vahvimmin mahdolliseen kakkostiimiin ovat tyrkyllä Andreas Mikkelsen ja Craig Breen, jotka edustivat Hyundaita päättyneellä kaudella. Adamon mukaan talli haluaisi pitää kaksikon myös kaudella 2020.

Citroen ilmoitti marraskuussa jättävänsä MM-rallit. Ranskalaistiimin pomo Pierre Budar on sittemmin sanonut, että Citroen voi vuokrata WRC-autojaan eteenpäin. Se on vielä arvoitus, nähdäänkö Citroen C3 WRC -kilpureita erikoiskokeilla ensi vuonna.

Lue myös nämä