Kansainvälinen autoliitto FIA vakuuttaa, että hybridikilpurit saadaan rallin MM-sarjan erikoiskokeille kauden 2022 alussa.
Rallin MM-sarjan pääluokassa on määrä kilpailla hybridiyksiköillä varustetuilla Rally1-luokituksen autoilla vuosina 2022-24. FIA tiedotti maaliskuun lopussa, että nykyiset WRC-tallit Hyundai, M-Sport Ford ja Toyota ovat sitoutuneet hybridiaikakauteen.
Hiljattain uutisoitiin, että tallit ovat joutuneet palauttamaan testikäyttöön saamansa hybridiyksiköt saksalaiselle Compact Dynamicsille, joka on vastannut uuden teknologian kehityksestä. FIA tiedotti tiistaina, että asiat ovat edelleen aikataulussa seuraavan sukupolven ralliautoja ajatellen.
– Rally1-hybridiprojekti on iso virstanpylväs rallin kehityksessä ja se alleviivaa FIA:n sitoutumista kestävyyteen ja kehittyneeseen teknologiaan. Jokainen uusi tuote toki kohtaa haasteita. FIA, valmistajat ja tekniset kumppanit tekevät vahvaa yhteistyötä käynnissä olevan testivaiheen aikana, FIA:n rallipomo Yves Matton kertoo tiedotteessa.
Lue myös: Nyt tulee kovaa tekstiä rallin MM-sarjasta – ”Juna ajettiin väkisin päin kallionseinämää”
– Tällä hetkellä toimimme tehostetulla prosessilla koronapandemian vaikutuksista johtuvien toimitusongelmien vuoksi, mutta olemme aikataulussa, kun kauden 2022 alkuun on aikaa kahdeksan kuukautta, Matton vakuuttaa.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ei suostunut viime viikolla kommentoimaan hybridiyksiköiden palautukseen liittyvää uutista Rallit.fille. M-Sport Fordin tallipomo Richard Millener puolestaan vahvisti asian.
– Se on harmillista, että tämä kehitystyö on viivästynyt, mutta tilanne on sama kaikille. Tietyllä tapaa tämä on mielenkiintoista, kun tilanne stressaa kaikkia, Millener sanoi.
Millener kertoi samalla, että M-Sport on mukana ensi kaudella vain siinä tapauksessa, että hybridikilpurit tulevat MM-sarjaan.
Katso alta kooste Kroatian MM-rallista.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,372318″ ap mute ]