Puuppolalainen rallilupaus Kalle Rovanperä testasi maanantaina Jämsän lähettyvillä Skoda Fabia R5:sta torstaina käynnistyvää Suomen MM-rallia varten. Vaikka testipätkä on lyhyt muutaman kilometrin rykäisy, jota hinkataan kymmeniä kertoja, on mukana aina myös kartanlukija.
Rovanperän kartturi Jonne Halttunen pitää testiä erittäin tärkeänä myös kartanlukijan osalta.
– Testeissä on kiva nähdä, miten muutokset vaikuttavat autoon. En toki tiedä, kuinka monta kierrosta Kalle nuottia kuuntelee, mutta se on hänen asiansa. Saa täältä itsekin fiilistä tulevaa kisaa varten, Halttunen sanoi Rallit.fille.
– Tämmöinen kevytpäivä testeissä on kartturin kannalta ihan mukava. Sitten jos ajetaan radalla moottorinkehitystestiä 350 kilometriä, niin kyllä siinä Spotifyn melkein laittaa päälle, Halttunen naureskeli.
Vasta 17-vuotias Rovanperä on rallin ehdottomasti kirkkain suomalaislupaus. Takataskussa on jo Latvian rallimestaruus sekä voitot SM-sarjassa ja MM-sarjan WRC2-luokassa. Halttusen mukaan keskisuomalaiskuski on jo nyt rautainen ammattilainen.
– Kalle on hyvin erilainen kuin kukaan muu. Hän on hyvin rauhallinen ja itsetietoinen kaveri. Kalle ei ota paineita, eikä stressaa turhasta. Hän tietää toisaalta omat vahvuutensa ja mitä osaa tehdä, aivan rautainen ammattilainen kaiken kaikkiaan. Isoja saappaita hänelle tehdään, mutta lahjoja kyllä on, Halttunen summaa.
Halttunen istui Rovanperän viereen kesken viime kauden. Takana on viisi MM-rallia sekä sama määrä pienempiä kisoja.
– Kisoja ei ole vielä yhdessä ajettu ihan mega paljon, mutta yhteistyö sujuu tosi hyvin. Me kuitenkin testataan lähes joka viikko jossain päin maailmaa. Siellä on tullut isoja määriä kilometrejä kilpailujen lisäksi, Halttunen toteaa.
Testikilometrejä on tullut valtava määrä, sillä nuoren ikänsä vuoksi Rovanperä on joutunut jättämään väliin alkukauden Euroopan MM-rallit Monte Carloa lukuun ottamatta.
– Uskoisin, että kolmen SM-sarjan verran on jo tänä vuonna testattu. Yhteistyö on hioutunut sitä kautta.
Kilometrejä ja kokemusta lisää
Vaikka Rovanperää hehkutetaan, pitää muistaa, että nuorukainen on vasta ralliuransa alussa. Kehitettävää löytyy varsinkin nuotituksesta. Juuri nuottivirhe Argentiinassa huhtikuun lopussa aiheutti uran ensimmäisen rajun ulosajon.
– Ajajan lahjoista ei ole mitään kysettä. Silti esimerkiksi asvalttiajamista pitää vielä hioa. Sitä varten me on myös paljon testiä asvaltilla ajettu. Myös nuottia pitää vielä opetella ja se ei tule kuin kokemuksen ja tekemisen kautta, Halttunen muistuttaa.
– Hyvin se nuotitus menee toki tälläkin hetkellä, mutta sitä varmasti pitää eniten parantaa. Vaikka kuljettaja on kuinka hyvä, mutta jos siellä on viivalla samalla tasolla ajava kuski, joka on viisi vuotta näitä ralleja kiertänyt, niin kyllä hän edellä on. Kokemusta ja kilsoja tarvitaan vielä.
Suomen MM-ralliin Rovanperä osallistuu ensimmäistä kertaa. Halttusen mukaan kaksikko ei lähde kuitenkaan varmistelemaan. Vain rajoja hakemalla voi kehittyä.
– Tällä hetkellä on erittäin odottavaiset ja hyvät mietteet. Ihan ei kuitenkaan tiedetä, mitä odottaa. Kalle on kuitenkin ajanut vain yhden sorarallin Suomessa, 32-vuotias kartanlukija miettii.
– Voitosta pitää ajaa. Niin me on tehty joka kisassa. Kokemus on uusi, mutta toisaalta niin ovat olleet kaikki MM-rallit tähän mennessä. Aina yritetään voitosta lähteä ajamaan, mutta siinä on omat riskinsä, kun täysiä lähdetään ajamaan. Jos siellä jotain nuottivirhettä tai muuta on, niin voi kolahtaa. Siitä kuitenkin aina oppii. On ihan turha lähteä ajamaan vain terveisiä.