Brynildsenin koki huiman tilanteen Bjurerudin erikoiskokeen lopussa, kun hän ajoi mutkan leveäksi. Hetken näytti jo siltä, ettei norjalainen saa pidettyä Toyotaansa tiellä, mutta lopulta hän selvisi tilanteesta säikähdyksellä.
– Minun piti kysyä nuottia uudestaan, koska olin niin keskittynyt. Ymmärsin, etten voi nostaa jalkaa kaasulta, koska irtosoraa oli niin paljon. Mutka oli tiukempi kuin odotin. Siinä tuli siis pieni virhe – nyt minun täytyy parantaa, Brynildsen huokaisi pätkän maalissa.
Brynildsenillä on rallissa niukka 3,9 sekunnin johto ruotsalaiseen Isak Reierseniin, kun takana on 11 erikoiskoetta. Reiersen löi Brynildsenin yhdellä sekunnin kymmenyksellä Bjurerudin pätkän ensimmäisellä ajokerralla.
– Oli todella liukasta. Katsotaan, mitä voimme tehdä tämän pätkän toisella ajokerralla. Olin hieman yllättynyt huonosta pidosta, mutta olemme yhä mukana kamppailussa. Jatketaan siis puskemista, kotiseudullaan kisaava Reiersen suunnitteli.
Myös Suomen Roope Korhonen on edelleen mukana voittokamppailussa, sillä hänellä on matkaa kärkeen 9,8 sekuntia. Korhonen ei pystynyt aivan vastaamaan kärkikaksikon vauhtiin Bjurerudissa.
– Tämä ei ollut hyvä pätkä meiltä. Oli todella liukasta, ja olimme koko ajan sivuluisussa. En pysty löytämään hyvää rytmiä, joten tämä on aika vaikeaa, Korhonen totesi.
Norjalainen Frank Tore Larsen on kilpailussa neljäntenä Korhosen kannassa. Viidentenä ajaa italialainen Andrea Mabellini, joka nykäisi pohja-ajan Bjurerudin pikataipaleella. Mabellini on 22,7 sekunnin päässä kärjestä.
Ruotsin EM-ralli päättyy lauantaina, jolloin ohjelmassa on vielä kuusi erikoiskoetta.
Ruotsin EM-rallin tilanne EK11/17 jälkeen:
Sija | Kuljettaja | Auto | Aika |
---|---|---|---|
1. | Eyvind Brynildsen | Toyota | 56.57,2 |
2. | Isak Reiersen | Skoda | +3,9 |
3. | Roope Korhonen | Toyota | +9,8 |
4. | Frank Tore Larsen | Volkswagen | +12,9 |
5. | Andrea Mabellini | Skoda | +22,7 |
6. | Mille Johansson | Skoda | +38,8 |
7. | Mikolaj Marczyk | Skoda | +40,9 |
8. | Mads Östberg | Citroen | +55,4 |
9. | Simone Tempestini | Skoda | +1.05,2 |
10. | Stephane Lefebvre | Toyota | +1.25,3 |