Kalle Rovanperän voitto ratkeaa näillä pätkillä

Suomen MM-ralli ajetaan päätökseen sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on neljä erikoiskoetta. Rallit.fin reittiasiantuntija kertoo päivän haasteista.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kalle Rovanperä starttaa ylivoimaisessa johtoasemassa kilpailun päätöspäivään. Toyotan suomalaistähden pitää vielä selvittää 41 kilometriä päästäkseen juhlimaan ensimmäistä kertaa kotirallinsa voittoa.

Sunnuntai 4.8.

Sunnuntai on todella kompakti, vain 41 pätkäkilometriä lähellä Jyväskylää. Viime vuodesta ei voi käyttää yhtäkään nuottia. Päivään mahtuu ääripäitä aina valtiontiellä kaahaamisesta tekniseen syheröön, mutta ei juurikaan mitään siltä väliltä!

Sunnuntain aikataulu:
08.55 EK17: Sahloinen - Moksi 1 (14,27 km)
10.05 EK18: Laajavuori 1 (4,35 km)
11.17 EK19: Sahloinen - Moksi 2 (14,27 km)
12.21 Kokoomatauko: Laajavuori
13.15 EK20: Laajavuori 2 (8,77 km) *Power Stage

EK17+19 Sahloinen – Moksi on taas käännetty vuoden 2022 suuntaansa. Lähdön ja maalin paikkaa on myös muutettu, joten aikoja ei voi vertailla. Tämä on yksi rallin kovavauhtisimpia pätkiä, vaikka mukana on risteyksiä ja pikkuteitä.

Pätkä alkaa kovavauhtiselta pikkutieltä, jolta mennään tuplaristeyksen kautta vielä kapeammalle, mutta edelleen kovavauhtiselle pikkutielle. Moksintielle päästään 3 kilometrin kohdalla, ja sitten mennään useampi kilometri kaasu pohjassa. Vasta Surkeen pikkutielenkki 6,6 kilometrissä pakottaa kuljettajat vaihtamaan pienemmälle. Osuus on aluksi keskikokoista ja jouheaa, sitten kapeampaa ja teknisempää. Moksintielle palataan 10,3 kilometriä lähdöstä, mutta nyt mutkaisemmalla osuudella. Pätkän lopussa on vielä kuuluisa Moksin/Parkkolan risteys.

EK18+20 Laajavuori palaa ralliin ensimmäistä kertaa vuoden 2011 jälkeen, jolloin se oli sekä avauspätkä että Power Stage. Sen piti olla Power Stage myös vuonna 2020, mutta koko ralli peruttiin, eikä suunnitelmiin palattu seuraavina vuosina. Pätkä on osittain yleisöpyöritys ja tie tulee olemaan kauttaaltaan pehmeä, koska sitä ei ajeta jokapäiväisessä liikenteessä kuten muita pätkiä. Mukana on myös paljon jyrkkiä mäkiä viime vuoden Himoksen Power Stagen tavoin.

Pätkän alussa on yleisöpyöritysmäinen syheröinen asvalttiosuus ylämäkeen. Soratie on aluksi todella pehmeää, ja päättyy tuplaneulansilmään. Siitä jatketaankin kovapohjaista vanhaa leveää Laajavuoren pätkää ylämäkeen pitkien mutkien kautta. Mäen päällä tiukasta portista jatketaan kapeammalle ja tekniselle alamäkiosuudelle. Sitten loppuosa pätkästä on kulmikasta, ja moni mutka kirraa petollisesti.

Pätkän loppuosaa on nyt jatkettu aiemmista versioista. EK18:lla käännytään laskettelukeskuksen alla oikealle maaliin, mutta Power Stagella jatketaan takaisin asvalttiosuudelle, ja maalimutkaan tullaan vasta toisen kierroksen päätteeksi. Täten Power Stagen pituudeksi tulee 8 kilometriä, ja yleisö näkee autot kahdesti, mutta tie varmasti kärsii entistä pahemmin.

Lue myös nämä