Kalle Rovanperän uudessa kilpurissa merkittäviä muutoksia – tuovat lisää suorituskykyä

Toyotan rallitalli aloitti testit Monte Carlon MM-rallia varten tiistaina.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä vauhdissa Monte Carlossa viime vuonna. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ensimmäisenä rattiin pääsi kotikisaansa valmistautuva Sebastien Ogier, joka testasi noin kilometrin korkeudessa Col de Felinesin liepeillä. Viime kaudella kitkerästi toiseksi Monte Carlon rallissa jäänyt Ogier ajoi testipäivänsä kuivassa ja aurinkoisessa kelissä.

Toyotan Rally1-kilpuri oli kokenut talvitauon aikana muutamia muutoksia aerodynamiikan osalta. Näkyvin muutos kohdistui auton kylkiin, joista puuttuivat isot ”skuupit”, joilla ohjataan ilmaan varsinkin hybridiyksikön jäähdytykseen. Toyota testasi muokattuja ilmanottoaukkoja jo viime syksynä, mutta koko kauden 2022 ”skuupit” olivat autossa kilpailuissa.

Vuoden 2023 auton sivussa on muokatut ilmanottoaukot. Kuvakaappaus Passats de Canton videolta.
Sebastien Ogier
Sebastien Ogier vauhdissa Uuden-Seelannin MM-rallissa kaudella 2022. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

On arvioitu, että muokatut ilmanottoaukot parantavat Toyota GR Yaris Rally1 -auton suorituskykyä. Sivuskuuppien poistamisen arvioidaan parantavan auton aerodynamiikkaa ja tuovat lisää huippunopeutta sekä vauhtia mutkissa, koska takaspoilerin avulla saadaan paremmin downforcea.

Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler kommentoi muutoksia Dirtfishin sivuilla.

– Japanin rallin jälkeen merkittävin muutos autossa on aerodynamiikan päivitys, jonka teimme takalokasuojiin. Sivuskuuppien poistaminen vaikuttaa paljon auton ulkonäköön. Nyt nuo hävittäjäaukot ovat hävinneet, mikä parantaa luonnollisesti auton aerodynamiikkaa, Fowler sanoo rallisivustolle.

– Hybridiyksikön jäähdytyksen parissa teimme paljon töitä jo viime kaudella. Alun perin meillä ei ollut mitään muuta kuin teoria siitä, kuinka paljon yksikkö tuottaa lämpöä ja kuinka paljon sitä täytyy jäähdyttää. Data tuli kuitenkin ulkopuolelta. Ensimmäisellä kaudella piti huolehtia, että emme ylikuumenna yksikköä, mutta nyt olemme voineet optimoida asioita.

Fowler vahvistaa, että sivuskuuppien poistaminen parantaa takaspoilerin toimintaa ja tuo edellä mainittua downforcea lisää autoon. Aerodynamiikka päivityksen lisäksi Toyota on käyttänyt luokittelujokerin myös moottoriinsa. Päivitystä Toyotan tekninen johtaja kuvailee kuitenkin normaaliksi kehitystyöksi.

– Pelkkien lisähevosvoimien lisäksi olemme tutkineet moottorin toiminta-aluetta, koska nyt meillä on jo enemmän dataa, kuinka kuskit käyttävät hybridivoimaa ja miten he haluaisivat sitä käyttää, Fowler selittää.

– Homma on nyt selkeämpää. Kauden 2022 alussa mietittiin, mitä moottoripaketeilta vaaditaan, kun hybridi tulee. Kysyttiin, tarvitaanko vääntöä enemmän vain vähemmän. Uskon, että nyt olemme pystyneet sovittamaan moottorin paremmin hybridiin. Sitä kautta meillä pitäisi olla tasaisemmin vääntöä.

Katso alapuolelta muutama videokooste Ogierin tiistain testirupeamasta.

Lue myös nämä

  • Uusimmat