Kalle Rovanperän huikea temppu ei hämmästyttänyt kaikkia – ”Oli hyvin aikaa tehdä töitä”

Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen ylsivät upeaan suoritukseen viime viikonloppuna Puolan MM-rallissa.
Kalle Rovanperä, Jari-Matti Latvala ja Adrien Fourmaux
Kalle Rovanperä (vas.), Jari-Matti Latvala ja Adrien Fourmaux ruiskuttivat samppanjaa Puolan MM-rallin päätteeksi. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rovanperä ja Halttunen tulivat pikahälytyksellä kilpailuun ilman minkäänlaista ennakkovalmistautumista. Toyotan suomalaistähdet saapuivat kisapaikkakunnalle vasta myöhään tiistai-iltana ja aloittivat nuotituksen vasta keskiviikkoaamuna – eli vuorokautta myöhemmin kuin muut autokunnat.

Rovanperä ja Halttunen paiskivat keskiviikkona 14-tuntisen päivän autossa nuotteja tehden. Vielä torstaina he nuotittivat kaksi erikoiskoetta aamulla ajetun testipätkän ja illan yleisöpätkän välillä.

Rovanperä haki vielä perjantaina vauhtiaan, mutta lauantaina hän otti sorarallin kärkipaikan haltuunsa. Sunnuntaina häntä ja Halttusta juhlittiin rallin voittajina Mikolajkissa.

Rovanperän saavutus ilman kunnon valmistautumista on saanut huikeaa hehkutusta rallipiireissä. Mutta aivan kaikkia Toyota-tähden temppu ei hämmästyttänyt.

– Se ei ollut kovin yllättävää. Nuotitusaikataulu oli meille melko rento, eikä torstaina ollut paljoa tehtävää shakedownin ja yleisöerikoiskokeen välillä. Joten siinä oli hyvin aikaa tehdä töitä, vaikka heillä oli yksi päivä vähemmän, M-Sport Fordin Adrien Fourmaux kertoi ranskalaisen Rallye Sport -sivuston mukaan.

– Lisäksi päivät päättyivät melko aikaisin, toisin kuin esimerkiksi Sardiniassa, joten iltaisin oli mahdollista tehdä paljon lisätöitä.

Puolan MM-rallissa kolmanneksi ajanut Fourmaux korosti myös sitä, että Rovanperä on äärimmäisen lahjakas kuljettaja.

– Hän on kuitenkin kaksinkertainen maailmanmestari, joka tuntee autonsa hyvin ja jolla oli lähtöpaikka taaempana, Fourmaux sanoi.

Puolan MM-rallissa nähtiin toinenkin sensaatio. M-Sportin Ford Puma Rally1 -autolla debytoinut Martins Sesks pystyi ajamaan loistavia aikoja, vaikkei hänen kilpurissaan ollut hybridiyksikköä.

Fourmaux osasi odottaa latvialaiskuljettajalta vahvaa suoritusta.

– Martins on kasvanut teillä, joiden profiili on melko samanlainen, ja hän on aina ollut erittäin suorituskykyinen nopeissa ralleissa. Hän oli ajanut täällä kahdesti aiemmin ja voittanut viime vuonna (EM-sarjan osakilpailun). Hän aloitti ajamisen 16-vuotiaana eikä ole missään vaiheessa lopettanut, Fourmaux kertoi.

– Odotin hänen olevan erittäin nopea, joten en ole yllättynyt. On myös sanottava, että on helpompaa ajaa autolla ilman hybridiyksikköä.

Kahden viikon kuluttua Sesks pääsee kilpailemaan käytännössä kotiteillään Latvian MM-rallissa. 24-vuotias Sesks on kotoisin Liepajasta, joka toimii rallin keskuspaikkana, ja lisäksi hän on voittanut Latvian EM-rallin kahtena edellisenä vuotena.

– Latviassa hän on nopeampi, jos hän sopeutuu hyvin hybridiin. Hänellä on myös lähtöpaikka takaa, joten hän on varmasti kärkikamppailussa kahden viikon kuluttua. Toivon, että voin taistella kärkisijoista hänen kanssaan, Fourmaux tuumi.

Lue myös nämä