Lauantain pikataipaleille lähdetään suomalaisittain herkullisista asetelmista. Toyotan Kalle Rovanperä johtaa kilpailua 15,7 sekunnin erolla kotiyleisön suosikkiin Martins Sesksiin, joka löysi ällistyttävän hyvän vauhdin perjantaina.
Sesksin etuna on se, että hän tuntee kotirallinsa erikoiskokeet äärimmäisen hyvin. Sesks on kilpaillut Liepaja-rallissa joka vuosi kaudesta 2015 ja lauantaina luvassa on edellisvuosilta tuttuja erikoiskokeita.
Rovanperällä on lauantaina puolestaan parempi lähtöpaikka kuin perjantaina. Näin suomalaistähti pääsee ajamaan vielä puhtaammalla ajolinjalla.
Lauantai 20.7.
Lauantain reitti ajetaan Liepajan koillispuolella, mutta lähempänä kuin perjantaina. Pätkäkilometrejä tulee vain 104, mutta nyt päivähuollon kanssa. Perjantain tavoin pätkiä toistetaan vain osittain, joten eri tieosuuksia on jopa 78 kilometriä, joista vain 25 kilometriä ajetaan kahdesti.
Lauantain aikatulu: 08.20 EK9: Pilskalns (18,87 km) 09.35 EK10: Snēpele (17,52 km) 10.30 Kokoomatauko: Kuldīga 11.30 EK11: Īvande (23,04 km) 13.05 EK12: Vecpils 1 (12,64 km) 14.30 Huolto: Liepāja 16.15 EK13: Podnieki (10,09 km) 17.05 EK14: Vecpils 2 (12,64 km) 17.50 Kokoomatauko: Vecpils 19.00 EK15: Disndurbe (6,64 km) 20.15 EK16: Liepāja City Stage (2,56 km) 20.55 Huolto: Liepāja YHTEENSÄ: 104,00 km
EK9 Pilskalns ajetaan vain kerran, mutta sen keskiosa toistetaan 11. erikoiskokeella. Se on nopea pätkä, jolla on lyhyitä teknisiä osuuksia.
Pätkän alku on samaa kuin vuoden 2023 Ivanden erikoiskoe. Alku on asvaltilla, josta käännytään leveälle ja nopealle soratielle. 2,6 kilometrissä tulee pienempien mutta suhteellisen nopeiden teiden sarja, joskin sitä hidastavat shikaanit, risteykset ja pari teknistä paikkaa.
10,8 kilometrin kohdalla käännytään taas isolle tielle, jolla mennään kovaa nyppyjen yli. Tämä osuus muistuttaa suorastaan Jyväskylän MM-rallia. Osuudella on tosin kaksi shikaania.
Pätkän loppua ei ole ajettu tähän suuntaan sitten vuoden 2011 Latvija-rallin, josta tulee tämä video. Osuus näkyy ajassa 5:23 alkaen.
Seuraava tie on keskikokoinen ja reunoilla on penkat. Suurilta osin meno jatkuu kovavauhtisena. Pätkän viimeinen tie on hieman teknisempää.
EK10 Snēpele ajetaan vain kerran. Sama pätkä ajettiin hieman lyhyempänä viime vuoden EM-rallissa. Tämäkin on melko nopea pätkä.
Pätkän alussa nopeat ja tekniset osuudet vaihtelevat kapealla tiellä. Tie levenee 3,3 kilometrin kohdalla ja muuttuu kulmikkaammaksi kilometriä myöhemmin.
Isolle tielle tullaan 5,3 kilometrissä, jossa täysiä ajettavalla osuudella on kaksi shikaania. Tämän jälkeen tie kapenee tekniselle osuudelle, mutta jatkuu kovavauhtisena vain parilla tiukalla mutkalla höystettynä.
Pätkän viimeinen tie on taas kapeampaa ja pehmeämpää, mutta silti kovavauhtista. Loppu on erityisen kulmikasta, kun pitkiä suoria rytmittävät tiukat mutkat.
EK11 Īvande lainaa osia EK9:ltä. Siihen verrattuna tämä pätkä on teknisempi. Viime vuoden EM-rallissa pätkä ajettiin hieman pidempänä, jolloin siinä oli mukana EK9:n alkuosuus. Tämä on päivän pisin erikoiskoe 23 kilometrin mitassaan.
Lähtö on nyt siis 3 kilometriä EK9:n lähdöstä, pienen tien osuudella. Jyskälä-henkiselle isolle tielle tullessa tämä pätkä lähtee jokseenkin tekniselle kahdeksan kilometrin mittaiselle pikkutielenkille ja palaa lähes samaan paikkaan, minkä jälkeen nautiskellaan Jyskälä-osuuden nypyt. 18,2 kilometrin kohdalla käännytään risteyksestä eri suuntaan kuin EK9. Loppuosa on kapeaa, pehmeää ja teknistä, mutta nyppylöiden ylitykset ovat silti vauhdikkaita.
EK12+14 Vecpils on Latvian EM-rallin vakiokalustoon kuuluva vauhtipätkä, vaikkei sitä ajettukaan viime vuonna. Pätkän loppua on ajettu tähän suuntaan, mutta osittain eri muodossa vuosina 2017-2019 ja 2021.
Tämä pätkä ajetaan lähes kokonaan isolla tiellä, jossa vauhtia – ja shikaaneita – riittää. Esimerkkiä vauhdista saa osuudelta tältä videolta ajassa 3:28-4:52, joka tulee pätkällä 1,9 kilometriä lähdöstä.
Seuraavaksi vuorossa on kapeampi ja pehmeä tie, mutta sekin on melko nopeaa lukuun ottamatta shikaania ja kahta tiukkaa mutkaa. Sitten palataan taas isolle tielle, mutta toinen pienemmän tien osuus on pätkän viimeinen kilometri, jota ei ole aiemmin ajettu.
EK13 Podnieki ajetaan vain kerran, mutta sen alkuosa toistetaan EK15:llä. Pätkä ajettiin viimeksi tässä muodossa vuonna 2021. Se on yksi rallin hitaimpia metsäpätkiä, eikä sillä ole shikaaneita.
Podnieki alkaa isolta tieltä, mutta jo 2,6 kilometrissä käännytään kapeahkolle ja pehmeälle tielle, jossa meno on kulmikkaampaa. Pätkä muuttuu vähitellen kapeammaksi ja teknisemmäksi, mutta välissä on myös nopeita osioita. Pätkän lopussa on kulmikasta menoa pelloilla ja vielä hieman leveämmällä tiellä.
EK15 Disndurbe on lyhyt ja pätkä, joka siis alkaa samalta tieltä kuin EK13, mutta jatkaa sitä loppuun asti. Tämä pätkä ajettiin viimeksi vuonna 2022. Verrattuna pariinsa tämä on huomattavasti nopeampi. Vuonna 2022 keskinopeus Rally2-autolla oli yli 125 km/h, kun taas Podniekilla vuonna 2021 vain 108 km/h. Tälläkään pätkällä ei tosin ole shikaaneja, joten se on luultavasti rallin nopein.
Pätkä alkaa siis isolta tieltä, joka on todella kovavauhtista. Puolivälin paikkeilla meno muuttuu kulmikkaammaksi ja kapeammaksi. Juuri ennen maalia on vielä tekninen kääntyilevä osuus.
Lauantai päättyy vielä EK16 Liepaja City Stageen. Tämä kaupunkierikoiskoe ajetaan lenkin muodossa puolitoista kierrosta. Matkalla on hieman mukulakiveä ja liikenneympyrän kierto.