Hienoa nimeä Rallye National Hivernal du Dévoluy kantava kisa toimii jälleen kerran Rally1-kuskien testikilpailuna ensi kuun Monte Carlon MM-rallia ajatellen. Nyt testattavaa riittää myös normaalia enemmän, sillä ensi kaudella hybridiyksiköt jäävät historiaan ja kuristimia pienennetään. Sen lisäksi myös rengasmerkki vaihtuu, kun Hankook tulee MM-sarjan viralliseksi rengasvalmistajaksi.
Varsinkin rengaspuoli on saanut huomiota Ranskassa. Vaikka kauden alkuun on vain kuukausi aikaa, ovat ykkösluokan kuskit testanneet äärimmäisen vähän uusia renkaita, joilla pitäisi ajaa pohja-aikoja Monte Carlon äärimmäisen haastavilla pätkillä. Toyotan Sebastien Ogier kertoi viime viikonloppuna Monzassa, ettei hän ole vielä ajanut metriäkään uusilla renkailla.
Ehkä juuri siksi sekä Toyotan Kalle Rovanperä että Hyundain pilttuuseen vaihtanut Adrien Fourmaux vaihtelivat renkaita Pirellin ja Hankookin välillä sekä perjantaina testipätkällä että lauantaina varsinaisilla erikoiskokeilla Hivernal-rallissa. Muutos on nimittäin varmasti iso.
Hyundain Fourmaux dominoi testirallissa kahta ensimmäistä pätkää, mutta kahdella seuraavalla Rovanperä vei voiton. Niinpä lauantain jälkeen ranskalaiskuskin etumatka oli 16 sekuntia ennen Rovanperää.
Hivernal-rallin keskuspaikka Dévoluy sijaitsee aivan Monte Carlon MM-rallin keskuspaikan Gapin kaupungin kupeessa. Tästä syystä kilpailu on äärimmäisen tärkeä testikisa sekä Rovanperälle että Fourmaux´lle. Molemmat kuskit tuovat myös arvokasta dataa tiimin muille kuskeille, sillä varsinkin nyt, kun olosuhteet ovat rajut, on testikokemus arvokasta.
Sunnuntaina Hivernal-rallissa ajetaan vielä kuusi erikoiskoetta. Ainakin talvisia olosuhteita testirallissa on saatu.
Rallye National Hivernal du Dévoluy, tilanne EK4/10 jälkeen:
Sijoitus | Kuljettaja | Auto | Aika |
1. | Adrien Fourmaux | Hyundai | 41.00,6 |
2. | Kalle Rovanperä | Toyota | +16,0 |
3. | Matthieu Margaillan | Skoda | +1.44,5 |
4. | Jonathan Hirschi | Citroen | +2.48,1 |
5. | Damien Oberti | Skoda | +3.34,3 |
6. | Matteo Chatillon | Toyota | +3.52,5 |