Kalle Rovanperältä tiukka vaatimus – ”Nyt emme voi tehdä työtämme kunnolla”

Kalle Rovanperä vaatii, että rallin MM-sarjan osakilpailujen formaatti pistetään uuteen uskoon.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan osakilpailut ovat pitkään noudattaneet samaa kaavaa: kilpailu käynnistyy tavallisesti torstaina yleisöerikoiskokeella, perjantaina ja lauantaina vedetään koko päivän edestä erikoiskokeita, ja sunnuntaina kisaviikonloppu pistetään pakettiin puolikkaalla päivällä.

Usein kisapäivät venähtävät pitkiksi, kun erikoiskokeiden lisäksi myös siirtymiä on taitettavana satoja kilometrejä. Tämä tarkoittaa kuljettajille kiireistä ja vähäunista viikonloppua, sillä aikaa kuluu myös erikoiskokeiden opetteluun videoilta.

Viime viikonloppuna kaksinkertainen maailmanmestari Kalle Rovanperä sai nauttia rallifiiliksestä huomattavasti rennommissa merkeissä. Rovanperä osallistui Italiassa Fiorio Cupiin, jossa ajettiin neljä lyhyttä pätkää Cesare Fiorion kotitiluksilla. Suomalaiskuski ajoi äitinsä kanssa voittoon kompaktissa kisassa, jossa oli mukana kuusi kuljettajaparia.

Lue lisää: Kalle Rovanperä juhli voittoa äitinsä kanssa – ”Meidän oli pakko ajaa täysillä”

Rovanperän toiveissa on, että MM-ralleissakin tahti voisi olla rauhallisempi.

– Rallijärjestäjien täytyy tehdä kisoista tiiviimpiä – ei niin aikaisia lähtöjä eikä niin myöhäisiä päätöksiä. Silloin ihmiset voivat olla vuorovaikutuksessa kuljettajien kanssa, kun kuskit eivät ole superväsyneitä ja kiukkuisia koko ajan, Rovanperä perusteli DirtFishin mukaan.

– Kaikilla voisi olla hieman ylimääräistä aikaa päivällä, ja päivän päätteeksi voisi nauttia jostain muustakin kuin autossa istumisesta koko ajan.

Rovanperän mukaan aikaa pitäisi käyttää johonkin hyödyllisempään kuin pitkiin siirtymiin. Kisoissa ajetaan reilut 300 erikoiskoekilometriä, mutta siirtymiä voi hyvinkin kertyä yli tuhat kilometriä.

– Tiedän, ettei kaikkialta voi löytää kolmea erikoiskoetta pieneltä alueelta, mutta tätä pitäisi viedä siihen suuntaan. Monissa ralleissa ajamme päivän aikana pienellä alueella, mutta sitten yksi alue antaa sponsorirahaa rallille, joten ajamme 150 kilometrin siirtymän suuntaansa yhtä pätkää varten. Eli sen sijaan, että päivä olisi loppunut kello 17, se loppuukin vasta kello 22, Rovanperä kertoi esimerkinomaisesti.

Rovanperän mukaan Kansainvälisen autoliiton FIA:n pitäisi puuttua asiaan muuttamalla sääntöjä. Rovanperä huomautti, että nyt rallijärjestäjille on annettu paljon vapauksia reitin suunnittelussa.

– Kaiken pitäisi mahtua tietyn aikaikkunan sisään päivän aikana – tietty määrä kilometrejä tai jotain vastaavaa. Niin tämä pitäisi tehdä, Rovanperä linjasi.

– Kun ajamme sellaisia päiviä, voimme antaa enemmän aikaa muille asioille. Mutta nyt meillä ei ole aikaa edes tehdä työtämme kunnolla. Jos toimimme näin, me emme nuku.

Lue myös nämä