Kuljettajat eivät antaneet haastatteluja aamun testierikoiskokeen maalissa tai sitten he kommentoivat vain omalla äidinkielellään.
Protesti oli suunnattu kansainvälisen autoliiton FIA:n suuntaan, joka antoi Hyundai-kuljettaja Adrien Fourmaux’lle Ruotsissa 10 000 euron suuruiset sakot kiroilusta maalihaastattelussa. Toyotan Kalle Rovanperä kommentoi kuljettajien protestia keskiviikkona Keniassa.
– Minun mielestäni tämä oli tärkeä juttu, sillä meistä on tuntunut, että me emme ole saaneet oikeanlaista kohtelua, Rovanperä kertoi.
– Mielestäni tämä on tapa osoittaa, että me kuljettajat emme koskaan tarkoita mitään pahaa. Tämä on vain urheilua ja hetken huumassa tulee sanottua kaikenlaista. Meidän täytyy nyt vain löytää tähän asiaan sellainen kompromissi, mikä tyydyttäisi kaikkia osapuolia, Rovanperä linjasi.
Rovanperä ei kuitenkaan suostunut vielä paljastamaan sitä, että jatkuuko protesti läpi viikonlopun vai luovutaanko siitä kisan aikana.
– Se on vielä toistaiseksi salaisuus ja se siitä, Rovanperä sanoi.
Mutta ajettiin Keniassa keskiviikkona myös rallia. Ja homma lähti Rovanperältä hyvin käyntiin, sillä suomalainen oli aamun testierikoiskokeen nopein kuljettaja. Rovanperä sanoi, etteivät auton säädöt olleet vielä täysin kohdallaan. Muutoksia on tulossa.
– Ei se vielä paras mahdollinen ollut. Olemme valmistautuneet tähän kisaan kuten aina ja yrittäneet tehdä kaiken, minkä vain voimme, Rovanperä kertoi.
Rovanperän kausi on ollut toistaiseksi vaisu, mutta suomalainen on kuitenkin luottavaisella mielellä.
– Totta kai kun nyt mennään soralle, niin uskon, että vauhtimme on parempaa. Mutta katsotaan nyt, mitä tuleman pitää, suomalainen linjasi.
Rovanperä ei saanut kauden kahdessa ensimmäisessä kisassa parasta mahdollista tuntumaa Hankookin uusiin renkaisiin. Nyt tilanne lienee senkin suhteen parempi.
– Tämä on sellainen kilpailu, että meillä ei pitäisi olla mitään sen suurempia ongelmia suorituskyvyn suhteen millään muotoa. Totta kai pitää ajaa kovaa, mutta tämä on yksi niistä kisoista, missä pystyy itse vaikuttamaan paljon omiin ratkaisuihin. Sanoisin näin, että täällä kyse on vain siitä, että pitää olla johdonmukaisesti nopea koko ajan ja pysyä poissa ongelmista. Se on ollut täällä joka vuosi voiton avain, Rovanperä ennakoi.

Rovanperän mukaan erikoiskokeet olivat nuotituksen aikaan kenties rajummassa kunnossa kuin koskaan aiemmin Keniassa. Tämän takia kalustosta on pidettävä erityistä huolta kivikoissa ja lentohiekassa.
Rovanperä on juhlinut perinteisen Safari-rallin voittoa kaksi kertaa urallaan. Suomalaisella on taskussaan resepti siihen, miten haastava kilpailu voitetaan.
– Mielestäni kyse on kompromissista vauhdin suhteen. Täytyy olla hyvä rytmi, koska pitää ajaa nopeasti, mutta samalla pystyä hidastamaan sopivasti hitaampiin osuuksiin ja karkeille teille.
– Ja tässä rallissa, enemmän kuin missään muussa, tarvitaan myös onnea – jokainen tarvitsee sitä täällä. Toivottavasti kaikki loksahtaa kohdalleen, jolloin voi ajaa johdonmukaisesti, Rovanperä toivoi.
Kenian Safari-ralli käynnistyy torstaina kahdella erikoiskokeella.