Kalle Rovanperältä karuja paljastuksia Kreikan MM-rallin hirvittävistä olosuhteista – tässä asiassa paahtava helle ensimmäisenä näkyy

Toyotan Kalle Rovanperä odottaa Kreikan MM-rallista kovaa haastetta.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan kauden seitsemäs kilpailu ajetaan Kreikassa paahtavan kuumissa olosuhteissa. Perinteinen Akropolis-ralli jatkaa MM-sarjan kesän sorakisojen sarjaa ja olosuhteissa voi olla paljon nieltävää tänä viikonloppuna.

Toyotan Kalle Rovanperä lähtee kisaan kuljettajien MM-sarjan kolmannelta tilalta tallikaveriensa Elfyn Evansin ja Sébastien Ogierin takaa. Toyota-kolmikko joutuu kisan ensimmäisinä päivinä auraamaan tietä muille.

– Ihan hyvillä fiiliksillä muutoin, mutta varmasti haastava kisa on tulossa, Rovanperä ennakoi Rallit.fille.

– Kuuma varmasti on, ja mitä kuumempi on, niin sitä enemmän se tietysti ottaa kaluston, renkaiden, miehistön ja kaikkien päälle. Rankka viikonloppu on varmasti luvassa, Rovanperä jatkoi.

Kreikan MM-ralli alkaa todenteolla huomenna perjantaina ja alku on heti aika rapsakka. Perjantaina ajetaan kuusi erikoiskoetta ja erikoiskoekilometrejä kertyy noin 120. Voitehista vanhinta eli vettä tulee varmuudella kulumaan.

– En osaa sanoa paljon sitä tulee kulumaan, mutta autoon taitaa mahtua se kolme litraa ja se menee jokaisessa loopissa aika heittämällä ja sitten päälle tulee ne vedet, mitä saadaan pätkien jälkeen. Jonkun siitä uhraa pään huuhteluun ja jonkun juomiseen. Kyllä sitä vettä joku 7-8 litraa menee päivän aikana ja se ei edes riitä. Kun on tällainen lämpötila ja hikoilee koko päivän, niin ei tuommoinen määrä vettä riitä, eikä pysty edes juomaan niin paljoa, Rovanperä kertoi.

Ulkolämpötilat Kreikassa pyörivät tänä viikonloppuna 40 asteen hujakoilla. Tämä tarkoittaa sitä, että ralliauton sisällä lämpötila nousee 60-70 asteen tienoille.

– Kyllä pätkillä kun rauta lämpiää oikein kunnolla, niin se lämpötila on yli 60 asteen ja ihan reilustikin, Rovanperä kertoi.

Lämpö tulee osittain silmille, sillä olosuhteisiin ei voi oikein etukäteen valmistautua mitenkään.

– Ei sitä oikein treenaamaan pysty. Se ei ole hirveästi fyysisesti rankempaa, mutta tuntuu kyllä, että aivot alkaa sulaa kypärässä ja se vaikuttaa keskittymiseen. Siinä se ensimmäisenä näkyy. Onhan se tietysti myös fyysisesti rankkaa olla koko päivä siellä autossa ja pätkän jälkeen tuntee, että pää kiehuu, Rovanperä kertoi.

Kreikan MM-rallin ratkaisuja saatetaan nähdä jo heti perjantaina. Päivä tarjoaa kuusi raastavaa erikoiskoetta ja pätkien välissä on vain lyhyt 20 minuutin etähuolto.

– Kyllä se aika pitkä päivä on ja varmasti rajumpaa kuin mitä on aiemmin täällä perjantaina nähty. Se on pitkä päivä ylipäätään ja pitää yrittää pitää vain vehkeet ehjinä, kun normaalia huoltoa ei ole. Onneakin vähän tarvitaan, Rovanperä mietti.

– Noin paljon irtokiviä siellä ei ole varmaan koskaan aiemmin ollut. Jotkut pätkät muistuttavat jo vähän Turkin rallia. Pari autoa kun siinä menee edellä, niin et voi enää tietää, missä ne irtokivet on. Pätkiä on nyt ehkä kunnostettu enemmän. Aiemmin jos on ollut kosteampaa, niin se on tamppaantunut enemmän, mutta nyt kuivalla se ei ole pakkaantunut yhtään, vaan se menee suoraan läpi, Rovanperä jatkoi.

Rovanperän tavoite Kreikan MM-ralliin on selvä. Pisteitä pitäisi pystyä raapimaan enemmän kuin kuljettajien MM-sarjaa johtava tallikaveri Elfyn Evans.

– Tämä on itselleni ollut aina vähän parempi kisa. Nyt kun on näin kuivaa, niin en tiedä, miten paljon se tie tulee putsaantumaan. Mutta yritetään pysytellä siinä kärkikamppailussa mukana ainakin perjantai, jotta päästäisiin hyökkäämään sitten takaisin. Se olisi tärkeintä, Rovanperä suunnitteli.

Lue myös nämä

  • Uusimmat