Kalle Rovanperällä todellinen epäonnen päivä – ”Tiesi heti, että peli on selvä”

Kalle Rovanperä. Kuva: Toni Heinonen

Kalle Rovanperä sai kovaa oppia Turkin MM-rallin ensimmäisenä kunnon ajopäivänä.

Perjantai 13. päivä oli todella epäonninen Rovanperälle ja kartanlukija Jonne Halttuselle, joka on muuten syntynyt perjantaina 13. joulukuuta. Kolme rengasrikkoa ja yksi kaato – tuloksena keskeytys jo ennen lounaspaussia.

– Eihän se kauhean hyvältä kuulosta, Rovanperä totesi päästyään takaisin huoltoalueelle.

Rovanperän ja Halttusen syöksykierre alkoi heti aamun ensimmäisellä erikoiskokeella. Ensin Skoda Fabiasta puhkesi rengas, ja hieman myöhemmin Rovanperä kaatoi autonsa.

– Taakse tuli rengasrikko, vaikka pätkä ei edes ollut raju. Kippasin auton nurin hitaasta vauhdista etsiessäni paikkaa renkaanvaihtoa varten. Siinä ei käynyt kuinkaan – vaihdettiin rengas ja ajettiin sen jälkeen pätkä loppuun. Autossa ei ollut mitään vaurioita, se toimi hyvin, Rovanperä kertasi.

Katso alta kooste Turkin MM-rallin perjantaiaamun tapahtumista. Videolla näkyy mm. Kalle Rovanperän kaato. Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

Päivän toisella pätkällä renkaat joutuivat jälleen liian kovalle koetukselle. Tällä kertaa Fabiasta lässähti kaksi kumia.

– Vaihdoimme eteen tulleen rengasrikon, minkä jälkeen meillä ei ollut enää varapyöriä. Ajoin hiljaa, ettei tulisi kolmatta rengasrikkoa. Silti se vain tuli takapyörään. Linjalla oli mutkan jälkeen kivi, jota ei kerennyt väistämään, Rovanperä totesi.

– Luulin hetken osuman jälkeen, ettei rengas mennytkään rikki, koska se ei tyhjentynyt heti. Se kuitenkin tyhjentyi myöhemmin. Siinä vaiheessa tiesi heti, että peli on selvä, koska huoltoon oli vielä niin paljon matkaa jäljellä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperän Skodaan tuli kosmeettisia vaurioita kaadossa. Kuva: Toni Heinonen

Rovanperä körötteli kolmella ehjällä renkaalla aamupäivän kolmannen pätkän, mutta edessä oli keskeytys huoltoa edeltäneelle siirtymälle.

– Renkaissa ei enää riittänyt kumi. Kierrätettiin rikkinäisiä renkaita, mutta ne ei päästä ajamaan, jos ei ole kumia jäljellä, Rovanperä selvitti.

Turkissa ajetaan poikkeuksellisen rajukuntoisilla teillä, joilla on valtavia irtokiviä. Muiltakin kuljettajilta hajosi renkaita perjantaiaamuna, mutta ainoastaan Rovanperältä loppuivat pyörät kesken.

– Jos muilla ei ole rengasrikkoja ja itsellä on, niin onhan siinä jotain oppimista. Ajoimme kovaa vauhtia väliaikojen perusteella, joten varmaan vähän hiljempaa pitäisi ajaa. Mutta ensimmäinen ja viimeinen rengasrikko olivat sellaisia, etten tiedä, mitä muuta olisi voinut tehdä. Ensimmäinen vain tuli jostain, ja viimeistä kiveä ei voinut kiertää. Se on semmoista, Rovanperä päivitteli.

Jaa uutinen
Avatar

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja