Kalle Rovanperällä hurja ennätys Suomen MM-rallissa – tässä ovat historian nopeimmat pätkät

Suomen MM-ralli tunnetaan nopeudestaan, mutta nyt käydään läpi 10 erikoiskoetta, joilla on vedetty erityisen kovaa.
Elfyn Evans
Elfyn Evans Moksi – Sahloisten pätkällä vuonna 2023. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tässä artikkelissa listataan Suomen MM-rallin nopeimmat pätkät. Ne on listattu keskinopeuden perusteella, mutta siten, että jokainen erikoiskoe esiintyy listalla vain kerran, vaikka muinakin vuosina olisi ajettu kovaa.

10. Moksi – Sahloinen

2023 keskinopeus 133,46 km/h (Elfyn Evans, Toyota GR Yaris Rally1)

Moksi – Sahloinen, tai Sahloinen – Moksi ajosuunnasta riippuen, on nimensä mukaisesti näiden kahden kylän välillä kulkeva erikoiskoe, jossa on jylhiä harjumaisemia. Suuri osa pätkästä ajetaan vauhdikkaalla valtiontiellä, jossa ei juurikaan tarvitse nostella, mutta mukana on myös teknisiä pikkuteitä. Vuonna 2023 pätkä käännettiin eri suuntaan ja länsipäätä muokattiin niin, että haastava takaviistoristeys muuttui etuviistoksi ja mukaan tuli pari kilometriä lisää valtiontietä.

9. Kruununperä

2003 keskinopeus 133,72 km/h (Markko Märtin, Ford Focus WRC 03)

Kruununperä ajettiin muutaman kerran Suomen MM-rallissa 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Pätkää ei miellä erityisen vauhdikkaaksi, sillä se koostuu pelkistä metsäautoteistä, mutta ne ovat kuitenkin melko suoraviivaisia. Pätkän nopein versio ajettiin vuonna 2003, mutta seuraavina vuosina reittiin lisättiin teknisempiä osuuksia.

8. Rikkaranta

1978 keskinopeus 134,14 km/h (Pentti Airikkala, Vauxhall Chevette 2300)

Rikkaranta on varmasti listan oudoin erikoiskoe. Se sijaitsee Kuopion ja Joensuun välissä Outokummun kupeessa. Se ajettiin vain kertaalleen vuoden 1978 Suurajoissa. Pätkä koostuu pelkästään yhdestä valtiontiestä, mikä on usein resepti nopealle pätkälle. Tämä tie ei ole ollut edes kovin mutkikas, vaikka tielinjaa on sittemmin asvaltoinnin yhteydessä suoristettu.

Pentti Airikkalan pohja-aika nelosryhmän Vauxhall Chevette 2300:lla vastasi 134,14 km/h:n keskinopeutta, ja ennätys jäi 22 vuodeksi voimaan nopeimpana Suomen MM-rallin erikoiskokeena.

7. Pihlajakoski

2016 keskinopeus 134,63 km/h (Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC)

Pihlajakoski oli mukana Suomen MM-rallissa ensin 70-80-lukujen taitteessa ja sitten 2010-luvun lopussa. Aiempi versio painottui yksityisteihin, uudempi versio valtiontiehen. Vuosille 2017–2018 pätkää hidastettiin ylimääräisillä risteyksillä, kun taas vuonna 2019 ison tien osuus korvattiin metsäautotiellä, joten uusia nopeusennätyksiä ei tehokkaammilla autoilla syntynyt.

6. Ouninpohja

2017 keskinopeus 135,07 km/h (Esapekka Lappi, Toyota Yaris WRC)

Ouninpohja on tunnettu vauhtipätkänä ja se on ollut monena vuonna rallin nopein pätkä. Pätkää on kuitenkin hillitty sekä pikkutieosuudella että shikaaneilla. Vuonna 2017 pikkutie jätettiin pois samalla, kun autoista tuli nopeampia. Keskinopeus olisi voinut olla vielä kovempi, jos hurjaa vauhtia aamupäivällä tykittäneen Jari-Matti Latvalan auto ei olisi hajonnut matkan varrelle. Tänä vuonna pätkä on mukana MM-rallissa, mutta sekä shikaaneilla että pikkutieosuudella, joten uusia ennätyksiä tuskin syntyy.

5. Parkkola

1999 keskinopeus 135,14 km/h (Juha Kankkunen, Subaru Impreza WRC)

Parkkolan erikoiskoetta on ajettu monessa muodossa, mutta vuonna 1999 kaikki yksityistiet oli jätetty pois ja risteyksiäkin oli vain yksi, eikä sekään erityisen tiukka. Täten Parkkola oli 10 prosenttia nopeampi kuin rallin muut pätkät. Parkkola oli rallin ensimmäinen erikoiskoe, ja enteellisesti sille pohjat tehnyt Juha Kankkunen voitti koko rallin. Hän vieläpä mokasi lähtövalojen kanssa ja hävisi pari sekuntia!

4. Myhinpää

2015 keskinopeus 135,25 km/h (Sebastien Ogier, VW Polo R WRC)

Myhinpää on tunnettu vauhtipätkänä, ja kovimmat tulokset saatiin aikaan vuonna 2015 ylimääräisillä puristuksilla Power Stage -pisteistä. Vuonna 2023 Rally1-autoilla pätkää hidasti sade, kaksi shikaania ja Kalle Rovanperän ulosajo. Rovanperä olisi splittien perusteella ollut tekemässä huimaa pohja-aikaa, ja toisaalta takaa tulleet joutuivat hieman hidastamaan ulosajopaikalla. Pätkä on mukana taas tänä vuonna, joten on mahdollista nähdä vielä kovempivauhtisia suorituksia.

3. Västilä

2023 keskinopeus 135,45 km/h (Elfyn Evans, Toyota GR Yaris Rally1)

Västilä on luonteeltaan nopea, sillä risteyksiä on vähän ja kaikki tiet hyväpintaisia. Ei siis ihme, että se on ollut usein rallin nopein pätkä. Vuonna 2023 Västilää oli hidastettu yhdellä kuivurinkierrolla, mutta keskinopeus oli yli 135 km/h. Pätkä ajetaan tänä vuonna, joten uutta ennätystä päästään yrittämään.

Samassa muodossa (ilman kuivurinkiertoa) vuonna 1994 keskinopeus oli 123,13 km/h Carlos Sainzin A-ryhmän Subaru Imprezalla.

2. Konttimäki

2000 keskinopeus 138,21 km/h (Marcus Grönholm, Peugeot 206 WRC)

Vuonna 2000 Suomen MM-ralliin otettiin kolme uutta erikoiskoetta Saarijärven suunnalta. Näistä Palsankylä jäi vakiokalustoon, mutta Muittari ja Konttimäki jätettiin pois kovan vauhtinsa vuoksi. Erityisen hurjaa vauhti oli Konttimäessä, jossa tehtiin tuolloin Suomen MM-rallin keskinopeusennätys 23 vuodeksi. Pätkällä oli jopa pari risteystä, mutta itse teillä oli pitkiä suoria, joilla saattoi hyödyntää kaksilitraisten WRC-autojen yli 200 km/h huippunopeuksia.

1. Lankamaa

2023 keskinopeus 142,97 km/h (Kalle Rovanperä, Toyota GR Yaris Rally1)

Lankamaa on yleensä ajettu teknisen pikkutieosuuden kanssa, jolloin sitä ei ole mieltänyt erityisenä vauhtipätkänä. Mutta kun vuodelle 2023 pätkästä jätettiin pienen tien osuus pois, muuttui se melkoiseksi hurjasteluksi. Pätkällä on muutama tiukempi mutka, mutta myös useampi täysillä ajettava kilometri.

Lankamaa ajettiin lähes täysin samassa muodossa vuonna 1993. Tuolloin pohjat ajoi tien erityisen hyvin tunteva Juha Kankkunen Toyota Celicalla – keskinopeus ”vaivaiset” 123,21 km/h.

Lue myös nämä

  • Uusimmat