Tosin aamun testipätkällä Rovanperä ei varsinaisesti pystynyt vielä säväyttämään. Hän jäi tuloslistalla vasta yhdeksänneksi ja hävisi kärkiajan ajaneelle Hyundain Thierry Neuvillelle 5,5 sekuntia. Rovanperän taakse tuloslistalla jäi vain hänen maanmiehensä Sami Pajari.
Siksi olikin yllätys, miten hyvillä fiiliksillä suomalainen oli juuri ennen kisan alkua.
– Itseasiassa tuntui aika hyvältä. Pitoa oli tiessä varmasti enemmän kuin mitä osasimme odottaa. Tuntui aika samalta kuin testeissä. Me testasimme varmasti vähän liian aggressiivisella tiellä ja pitoa oli todella paljon, mutta varmasti tuolla Tshekissä tulee olemaan matalampi pito. Mutta ainakin testierikoiskokeella kaikki tuntui hyvältä, Rovanperä sanoi Rallit.fille.
Keski-Euroopan MM-ralli alkaa torstaina Saksan puolelta, mutta perjantaina ja lauantaina mennään myös Tshekin puolelle. Siellä voi odottaa koko kilpailun suurimmat haasteet.
– Kyllä se näyttäisi siltä. Täällä on laitettu aika hyvin leikkausesteitä ja täällä se on varmasti sellaista perusajamista tässä lähialueilla. Tiet pysyy hyvässä kunnossa, eikä varmasti ainakaan mitään yllätyksiä ole luvassa. Tshekissä on aina rikkinäisempiä teitä ja pito vaihtelee paljon. Siellä on myös oikeastaan koko viikonlopun ainoat leikkauspaikat. Kyllä siinä haastetta on, Rovanperä ennakoi.
Rovanperä on ennen Keski-Euroopan MM-rallia kuljettajien MM-sarjassa kolmantena. Hän on jäänyt sarjaa johtavasta tiimikaveristaan Sébastien Ogierista jo 21 pisteen päähän.
– Kyllä tässä on saanut koko kauden puskea kovaa, kun ei ole ollut tuo vauhti ihan toivottua. Tietysti Kanarialla vauhti oli hyvää ja pyritään täällä samaan. Mutta kyllä tässä olisi voittoja otettava, mikäli meinaa pysyä mukana tuossa mestaruustaistelussa, Rovanperä linjasi.
Rovanperä oli keväällä Kanarialla täysin eri luokkaa kuin muut. Keski-Euroopan tiet poikkeavat kuitenkin merkittävästi Kanarialla nähdyistä. Kanarialla oli kyse aika puhtaasta rata-ajosta, kun taas Keski-Euroopassa on huomattavasti enemmän leikkauspaikkoja, mistä nousee mutaa ja likaa tielle.
Uskotko kuitenkin, että täällä on mahdollista löytää samanlainen vire kuin Kanarialla?
– Ainakin toivon, että päästäisiin aika lähelle sitä. Täällä on tosin kapeammat tiet ja lyhyempiä mutkia, eikä ole sellaista auton ja renkaan käyttöä kuin siellä. Täällä on viileää, joten tullaan ajamaan paljon pehmeämmällä renkaalla, eikä se ollut Montessakaan niin helppoa kuin kovalla. Kova rengas on hyvä. Se on niin tarkka ja auto on silloin paljon aggressiivisempi. Katsotaan nyt, mihin täällä päästään softilla. Uskoisin, että tästä ihan hyvä tulee silti, Rovanperä luotti.
Rovanperä taistelee maailmanmestaruudesta yhden kautta aikain parhaan rallikuljettajan kanssa. Tuoko taistelu Ogieria vastaan ylimääräistä fiilistä?
– Ei se nyt hirveästi vaikuta, kun olen ajanut häntä vastaan monta kertaa. Nyt viimeiset kisat ajetaan vain rallien voitoista ja kisa kerrallaan mennään. Tietysti, jos se menee ihan loppumetreille, niin sitten se on varmasti mielenkiintoista, Rovanperä sanoi.
















