Rallin MM-sarjan kuljettajat antoivat suoraa kritiikkiä viime viikonlopun Portugalin rallissa, koska ajopäivät venyivät todella pitkiksi. Esimerkiksi perjantaina kuljettajaparit olivat tien päällä noin 15 tuntia putkeen: ensimmäinen auto starttasi parc ferme -alueelta aamulla kello 6.00 ja kirjautui iltahuoltoon vasta noin kello 21.
Päivän aikana autokunnilla oli vain kaksi lyhyttä etähuoltoa, jonka aikana kilpailijat ehtivät evästää pienen hetken. Levolle ei kuitenkaan jäänyt aikaa.
– Kuten näkyy, se on tehtävissä. Me kaikki olemme täällä, mutta mielestäni se ei ole järkevää, kun mennään tietyn pisteen yli, Toyota-kuljettaja Rovanperä sanoi suoraan.
Rovanperän mukaan kyseessä on turvallisuuskysymys.
– Ajamme 4-5 tunnin yöunilla monta päivää putkeen viikonlopun aikana. Joten pystymme kyllä tähän, mutta mielestäni ei ole järkevää, kun jossain vaiheessa yritämme pysyä hereillä siirtymillä. Jossain vaiheessa siitä tulee todella vaikeaa. Mielestäni on tarpeetonta olla autossa 15 tuntia, suomalaistähti perusteli.
Rovanperä ei ollut ainoa kuljettaja, joka valitteli väsymystä viikonlopun aikana. Esimerkiksi rallin voittanut Sebastien Ogier kertoi, ettei hän ole tainnut koskaan aiemmin tuntea oloaan yhtä väsyneeksi kisan jälkeen.
Suomalaistähden mukaan kuljettajat eivät ole vielä käyneet asiasta keskustelua Kansainvälisen autoliiton FIA:n kanssa. Mutta mikäli asia olisi Rovanperästä kiinni, yhtä uuvuttavia päiviä ei enää olisi rallin MM-sarjassa.
– Emme tarvitse näin pitkiä päiviä, joten en ymmärrä, miksi meidän pitää edes keskustella niistä. FIA:lta pitäisi tulla selkeä sääntö, mikä on päivien maksimipituus – kuten olemme puhuneet jo aiemmin, Rovanperä sanoi.
– Jos meillä on näin pitkiä päiviä, seuraavan päivän pitäisi alkaa myöhemmin aamulla. Nyt joudumme heräämään aamulla kello 5.00, vaikka katsomme videoita vielä puolen yön aikaan. Tarvitsemme jossain vaiheessa myös lepoa.

Riittävästi lepoa
Rovanperä arvioi, että kuljettajilla ja kartanlukijoilla pitäisi olla mahdollisuus vähintään 7-8 tunnin lepoon joka yö.
– Meidän ei tarvitse lähteä parc fermestä aamulla kello 6. Se voisi olla kello 9.00, sillä sitenkin aikataulun saa toimimaan. Jokainen kisajärjestäjä voi tehdä niin, Rovanperä painotti.
Kansainvälisellä autoliitolla FIA:lla on jo itse asiassa työlistallaan Rovanperän esiin nostama aihe. FIA tiedotti toukokuun alkupuolella, että se käy parhaillaan muiden sidosryhmien kanssa läpi selvitystä MM-sarjassa työskentelevien henkilöiden työajoista ja -kuormituksesta.
– Tällä hetkellä FIA:n, WRC-promoottorin ja kilpailijoiden välillä tehdään yhteistyötä, jotta tapahtumajärjestäjille voitaisiin laatia ohjeistus, jonka avulla ne voivat parantaa käytäntöjä ralliviikon aikatauluja ja ohjelmarunkoja suunnitellessaan, FIA kertoi pari viikkoa sitten julkaisemassa tiedotteessaan.
– Tavoitteena on saada ohjeistus valmiiksi tulevien kuukausien aikana ja aloittaa sen käyttöönotto kaudella 2026 järjestettävissä ralleissa. Pitkän aikavälin tavoitteena on parantaa työoloja ja vähentää työntekijöiden kuormitusta MM-sarjan osakilpailuissa.