Toyota on dominoinut viime vuodet valmistajien MM-sarjaa, mutta tällä kaudella Hyundai on tehnyt ryhtiliikkeen. Kauden käännyttyä toiselle puolikkaalleen Hyundailla on valmistajien taulukossa kymmenen pisteen etumatka Toyotaan.
Katso rallin MM-sarjan pistetilanteet täältä.
Toyotan alkuperäisenä suunnitelmana oli, että Kalle Rovanperä ja Sebastien Ogier vuorottelevat tiimin kolmannessa autossa, mutta he voisivat olla jossain yksittäisessä kilpailussa samaan aikaan keräämässä pisteitä tiimille. Tämä tapahtui ensimmäisen kerran toukokuussa Portugalin rallissa.
Hyundai veti kuitenkin Portugalissa lisää kaulaa Toyotaan, kun Rovanperä ajoi ulos kärkipaikalta. Myös Portugalia seuranneessa Sardinian MM-rallissa Hyundai pystyi nujertamaan Toyotan.
Toyota on joutunut reagoimaan tilanteeseen. Rovanperä ja Ogier ovat ajamassa Toyotalle tiimipisteitä myös Latvian ja Suomen osakilpailuissa Elfyn Evansin rinnalla. Tallin japanilaiskuljettajan Takamoto Katsutan ei tarvitse näissä ralleissa ottaa paineita valmistajien pisteistä.
– Valmistajien mestaruus on tiimille kaikista tärkein, kuten myös minulle ja Ogierille. Ajamme molemmat vajaat kaudet, joten valmistajien mestaruutta mekin jahtaamme, Rovanperä painottaa Rallit.fille.
– Hyundai on ollut liiankin vahvoilla autoomme ja tiimiimme nähden. Meillä on siinä paljon petrattavaa, että pysymme heidän kyydissä. He ovat varmasti tosi vahvoilla seuraavissa kisoissa.
Katso alta video, kuinka Rovanperä testasi tiistaina Toyotan Rally1-autoa Keski-Suomessa. Artikkeli jatkuu videon alla.
Rallin MM-sarjan pistejärjestelmä uudistui täksi kaudeksi, ja toistaiseksi Hyundai on hyödyntänyt uutta järjestelmää huomattavasti Toyotaa paremmin. Nykyisin kisojen päätöspäivänä on entistä enemmän pisteitä jaossa, ja etenkin Hyundai-tähdet Thierry Neuville ja Ott Tänak ovat kunnostautuneet supersunnuntaisin.
Erikoista uudessa järjestelmässä on se, että kokonaiskilpailun voittaja ei välttämättä nappaa suurinta pistepottia ralliviikonlopulta. Esimerkiksi Rovanperä sai Kenian Safari-rallin voitokkaalta viikonlopultaan vain yhden pisteen enemmän kuin viidenneksi sijoittunut Neuville. Portugalissa puolestaan voiton ottanut Ogier nappasi pisteen vähemmän kuin Tänak, joka oli rallin kakkonen.
Kesäkuun lopussa ajetussa Puolan MM-rallissa Rovanperä otti kauden toisen voittonsa. Hän oli huomattavasti terävämpi myös supersunnuntaina ja toi Toyotalle arvokkaita pisteitä.
Rovanperän mukaan tähän ei tullut mitään erityistä käskyä tiimin suunnalta.
– Se on itsellekin aika selkeä juttu, kun on nähnyt, miten pistejärjestelmä nyt toimii. Sitä ei vielä vuoden alussa nähnyt.
Samalla Rovanperä sysäsi vastuuta myös tiimitovereilleen.
– Tietenkin se olisi Elfynin ja ”Takan” homma tuoda sunnuntain pisteitä, kun he tarvitsevat niitä myös omiin sarjoihin. Sen takia pisteet eivät ehkä olleet aiemmin pääpainona. Olimme silloin hakemassa voittoja. Nyt Puolassa taas nähtiin, että on pakko puristaa sunnuntaihin asti, että saadaan kaikki pisteet.
Rovanperä ei ole uuden systeemin ystävä. Hänen mielestään se ei ole reilu.
– Jos ei suorita hyvää viikonloppua, niin silti voi saada melkein puolet siitä kuin rallin voittaja, joka on tehnyt parempaa työtä.
– Jos en ihan väärin muista, niin vanhalla pistelaskujärjestelmällä olisimme aika pitkälläkin Hyundain edellä tiimipisteissä. Se on ollut aika raakaa, miten he ovat pystyneet saamaan pelastuspisteitä sunnuntailta. Meidän pitää myös yrittää ottaa pisteitä sunnuntaisin ja heiltä niitä pois, Rovanperä alleviivaa.