Kalle Rovanperä sai onnittelut entiseltä rallimestarilta: ”Todella vakuuttavaa”

Kalle Rovanperä ja Petter Solberg. Kuva: Aki Hietavala

Kalle Rovanperän ura Toyotan WRC-auton ohjaamossa käynnistyi toiveita herättävästi.

Rovanperä selvitti Monte Carlon MM-rallin haastavat erikoiskokeet virheittä. Päätöspäivänä Rovanperä jätti taakseen yhdeksänkertaisen maailmanmestarin Sebastien Loebin ja otti kilpailusta viidennen sijan.

Rallin vuoden 2003 maailmanmestari Petter Solberg kävi antamassa 19-vuotiaalle Rovanperälle onnittelut Monten maalissa Monacossa.

– Hienosti tehty. Todella vakuuttavaa, Solberg kehui suomalaislupausta.

– Muistan ensimmäisen Monte Carlo -rallini. Nämä nuoret kaverit taitavat olla fiksumpia kuin me aikoinaan, Solberg huikkasi Toyotan urheilutoimenjohtajalle ja entiselle huippukartturille Kaj Lindströmille.

Lue myös: Esapekka Lappi paras suomalainen Monte Carlossa – Kalle Rovanperältä upea debyytti WRC-autolla

Rovanperä teki kilpailussa sen, mitä häneltä odotettiin. Toyota Yaris pysyi tiellä koko viikonlopun, mikä takasi puuppolalaiselle kymmenen MM-pistettä.

– Ei tämä ollut mikään mieletön esitys, mutta ihan hyvä ja ehjä kisa. Ainoa tavoitteeni oli ajaa ilman virheitä, ja sen me teimme. Välillä näytimme vauhtiakin selkeämmissä paikoissa. Se oli pääasia, että vauhtiakin löytyy vähän, Rovanperä jutusteli.

Katso alta Kalle Rovanperän mietteet Monte Carlon MM-rallin päätteeksi. Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

Rovanperä oli ”kohtuullisen tyytyväinen” WRC-debyyttiinsä.

– Olisin voinut suoriutua paremminkin, mutta tällä kokemuksella se oli vaikeaa. Minulla oli rajallisesti kokemusta olosuhteisiin nähden.

Rovanperä keräsi tärkeää kokemusta Yaris WRC -autostaan viikonlopun aikana. Seuraavana edessä on Ruotsin MM-ralli, mikäli Värmlantiin saadaan talvisemmat olosuhteet tulevien viikkojen aikana.

Ruotsissa Rovanperältä voidaan odottaa hivenen parempaa vauhtia, sillä hän kävi viikko sitten ajamassa testimielessä SM-sarjan Arctic Lapland -rallin, jonka yleiskilpailun hän voitti ylivoimaisesti.

– Sain täällä hyvää oppia WRC-autosta, mutta tästä eteenpäin kilpailun luonne muuttuu paljon. Autossa on vielä paljon opittavaa, kun mennään normikisoihin, joissa ajetaan melkein koko ajan maksiminopeutta, Rovanperä sanoi.

– Jos Ruotsissa on kunnon talviolosuhteet, on mielenkiintoista nähdä, pystyykö jo ajamaan vähän paremmin.

Jaa uutinen
Avatar

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi Päätoimittaja