Kalle Rovanperä povaa isoja haasteita Ruotsin ralliin – ”Toivottavasti ei mitään satu”

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan nuoren tähden Kalle Rovanperän WRC-debyytti Monte Carlossa tammikuussa oli mallikas, kun 19-vuotias lupaus ajoi kypsän kisan päätteeksi viidenneksi.

Perjantaiaamuna alkavassa Ruotsin MM-rallissa Rovanperän oli määrä nostaa kyytiä ja katsoa, mikä oma suorituskyky on verrattuna kärkikuskeihin. Olosuhteet Värmlannin läänissä ovat kuitenkin osin kaukana talvisesta, joten maltti lienee valttia tälläkin kertaa.

– En minä oikein tiedä, mikä on homman nimi. On mahdotonta sanoa, miten renkaat kuluvat, kun ei ole kokemusta. Toisaalta lenkit ovat aika lyhyitä. Luulen, että ihan törkeää kyytiä mennään kuitenkin, Rovanperä aprikoi kisan alla.

– En osaa oikein odottaa mitään. Mielenkiintoista on varmasti. Olen Tunturi-rallissa viimeksi ajanut lumella, että totuttelua voi olla edessä. Toisaalta olosuhteet ovat niin erilaiset, että ei ollut paljon Tunturista hyötyä.

Lue myös: Ruotsin MM-rallista huima sprintti – sekoittaako Jari-Matti Latvala kärkikamppailua?

Ongelmana on, että totutteluun ei ole varaa. Kisa on typistetty leudon sään vuoksi kymmeneen erikoiskokeeseen.

– Nyt on keli vähän niin kuin Monte Carlossa. Soralla ajetaan nastat pois ja sitten mennään jäälle. Tästä tuli vielä sprinttikisa, ja kun testiä ei ajettu, niin hetki menee päästä fiilikseen. Toisaalta varsinkin nyt kun on lyhyt kisa, niin ei voisi antaa tasoitusta totuttelemalla, Rovanperä summasi.

Kuskien haasteena on iso vaihtelu tienpinnassa erikoiskokeen sisällä. Esimerkiksi Finnskogenin ja Nyckelvattnetin pätkillä mennään aluksi jäistä pintaa, jonka jälkeen ajetaan pitkä osuus soralla. Erikoiskokeiden lopussa palataan välillä jäälle, jolloin piikkipyörän pito voi olla jo kateissa.

– Siellä on osuuksia, jotka eivät välttämättä ole turvallisia. Ensin ajetaan kymmenen kilometriä soralla ja sitten tullaankin jäälle. Voi olla aika haastavaa. Testipätkällä sitten nähdään, millaista se on ajaa soralla piikkipyörällä. Siinä mielessä sekin on tärkeä, vaikka säätöjen osalta pätkästä ei ole niin hyötyä, Rovanperä ruoti.

– Ei sitä soralla mistään huomaa, jos nastat kuluvat pois. Sitten kun menee jäälle, niin tajuaa, onko nastoja vai ei. Toivottavasti ei mitään satu.

Lue myös nämä