Vaikka lähtöpaikka on molemmissa rajuissa soraralleissa ollut huono, on suomalaiskuljettaja napannut kaksi kolmatta sijaa sekä muun muassa Sardiniasta sunnuntailta täydet pisteet. Rovanperä koki itsekin Sardinian rallin jälkeen, että taktiikka on toiminut.
Rovanperä on lähtenyt sekä Portugalissa että Sardiniassa maltilla matkaan, koska edelleen uudet Hankookin renkaat aiheuttavat soralla Toyota-tähdelle päänvaivaa. Juhannuksen jälkeen ajettavasta Kreikan MM-rallista Rovanperällä on hienoja muistoja.
Kaksinkertainen maailmanmestari juhli legendaarisen Akropolis-rallin voittoa kausilla 2021 ja 2023. Nyt myös lähtöpaikka paranee, sillä sarjaa johtavan Elfyn Evansin lisäksi Rovanperän eteen starttaa myös osa-aikakuljettaja Sebastien Ogier, joka nousi Sardiniassa pisteen turvin Rovanperän ohi.
– Kyllä sillä on iso vaikutus. Ne muutamat ensimmäiset lähtöpaikat ovat tärkeimmät. Nyt Kreikassa ollaan taas ihan keskellä kesää, joten varmasti on kuumaa ja tosi kuivaa, Rovanperä sanoo.
Vaikka Rovanperä on viihtynyt Kreikassa perinteisesti erinomaisesti, ei mies lähde tällä kertaa hakemaan väkisin voittoa. Tärkeintä on kaventaa entisestään tallikaveri Evansin MM-johtoa, joten taktiikka on käytännössä sama kuin Portugalissa ja Sardiniassa.
Rovanperä on tottunut MM-sarjan johtajana miettimään kautta isona kokonaisuutena. Joka kisassa ei tarvitse silloin ajaa voitosta, vaan tärkeintä on kerätä pisteitä joka rallista mahdollisimman iso potti. Tässä taktikoinnissa olivat mestareita myös aiemmat mestarit Ogier sekä Sebastien Loeb.
– Kreikka voi olla kolmanneltakin paikalta hankala kisa, mutta nyt tietenkin siinä ovat Seb ja Elfyn edessä, joilla on hankalaa myös, Rovanperä kertoo.
– Voi olla, että minulla on vähän samanlainen plääni kuin täällä (Sardiniassa), että lähdetään ajamaan totta kai maksimipisteitä, mutta jos otetaan enemmän pisteitä kuin Elfyn edessä, niin se on silloin taas ihan hyvä viikonloppu. Varmasti siitä tulee haastava kilpailu.
Rovanperän suomalainen tiimitoveri Sami Pajari lähtee niin ikään Kreikkaan hakemaan menestystä. Nyt Pajarin vyöllä on kokemusta rajuista soraralleista Rally1-auton ratissa, joten kenties vauhtitasoa voi hieman nostaa.
– Siellä on varmaan aika kuumaa jälleen kerran. Jokseenkin samantyyppistä on luvassa, mitä oli Sardiniassa ja ehkä Portugalissakin. Siinä mielessä on hauskaa, että meillä on tämmöinen sorakisojen sarja, niin kyllä minä luulen, että tästä pystyy taas ottamaan jotain oppia siihen seuraavaan.