Toyotan rallitalli lähtee kauteen 2021 uuden tallipomon johdolla, kun MM-sarjan kautta aikain kokenein kuski Jari-Matti Latvala ottaa johtajan viitan hartioilleen.
Kalle Rovanperä pääsi tapaamaan uuden pomonsa kasvotusten ensi kertaa tällä viikolla Monte Carlon MM-rallin nuotituksen yhteydessä, johon osallistui myös tiimipomo Latvala.
– Ihan hyvät vaikutelmat on jäänyt Jari-Matista. Nyt olemme nähneet täällä uusissa merkeissä. Siitä on jäänyt hyvä fiilis. Jari-Matti on ottanut hyvin uuden tehtävän haltuun, Rovanperä kuvailee Rallit.fille.
Torstaina käynnistyvään Monte Carlon MM-ralliin Rovanperä starttaa hieman ristiriitaisin miettein. Toisaalta voitontahtoisen nuorukaisen mieli halajaa palkintopallille. Toisaalta Monte Carlon olosuhteissa myös varovaisuus on valttia.
– Aika perinteiset Monten olosuhteet oli nuotituksen perusteella. Ainahan ne toki tämmöiset hyvin vaihtelevat ovat. Sanotaanko näin, että en itselleni mitään ihan älyttömän kovaa tavoitetta laita. Jos pystyn viime vuodesta parantamaan, olisi se jo kova suoritus, 20-vuotias Toyota-kuski ruotii.
Viime vuonna Rovanperä oli kauden avauskilpailussa viides. Tuon suorituksen parantaminen veisi jyväskyläläisen jo ainakin ihan palkintosijojen tuntumaan.
– Se on vaikea tavoite tämmöisessä kisassa, missä isolla riskillä voi tehdä isoja eroja. Sitten jos ei ole valmis niitä riskejä ottamaan, muut karkaavat. Toivotaan, että perusvauhti on parempaa kuin viimeksi, että voidaan olla ainakin lähellä sitä palkintopallitaistelua, Rovanperä summaa.
– Vaikea sanoa vielä, miten isosti uskaltaa hyökätä. Se riippuu niin paljon pätkistä ja tilanteesta, mikä lähtee kehittymään. Silloin voi ottaa riskejä, jos siitä on hyötyä. Muuten voi olla järkevintä ajaa siitä sijoituksesta, mihin oma vauhti riittää.
Suomen MM-talvirallissa voittotaistossa mukana?
Rovanperälle kausi 2021 on vasta toinen WRC-auton ratissa. Jo viime vuonna koronapandemian supistamalla sesongilla Toyota-pilotti oli varsinkin nopeissa sorakisoissa podium-jahdissa mukana.
– Viime kausi jäi niin tyngäksi, kun kaikkea rajoitettiin ja kisoja peruttiin. Ajamista tuli paljon vähemmän alkuperäiseen suunnitelmaan verrattuna. Kun testitkin jäi paljolti ajamatta, niin kilometrejä ei juuri kertynyt, Rovanperä muistuttaa.
– Vaikeaa tulee olemaan päästä ihan kärjen vauhtiin, mutta uskoisin, että se on silti tänä vuonna jo helpompaa. Täytyy lähteä samalla taktiikalla kuin viime vuonna. Opetellaan niitä uusia kisoja ja kun tulee hyviä kisoja, niin niissä pitää sitten onnistua kunnolla.
Helmikuun lopussa MM-rallia ajetaan Suomessa, kun Rovaniemellä ajetaan MM-pisteistä Ruotsin osakilpailun sijaan. Nopea lumikisa pitäisi sopia Rovanperälle loistavasti.
– Minun mielestä ”Tunturi” on heti sellainen kisa, missä pitää olla jo lähellä auton maksimivauhtia ja ottaa suorituskyvystä kaikki irti. Se on nopea kisa, missä ajetaan kovaa koko ajan. Ainakin sen hetken omaan parhaaseen pitää siellä yltää, Rovanperä suunnittelee.
– Onhan se tosi mahtava kisa. Se on aina ollut hienosti järjestetty ja mahtava kisa kuljettajille sekä kaikille muillekin. On mahtava juttu, että se on mukana kalenterissa.
Katso alta viime vuoden Monte Carlon MM-rallin päätöspäivän huippuhetket.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,316539″ ap mute]