Kalle Rovanperä joutui myöntämään karut tosiasiat

Toyotan Kalle Rovanperä lähtee tavoittelemaan ensi vuonna uutta aluevaltausta.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: TGR WRT/McKlein
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rovanperä jättää rallin MM-sarjan tämän kauden jälkeen ja siirtyy ajamaan Japanin Super Formula -sarjaa. Suomalainen on ilmoittanut tavoitteekseen ajaa F2-sarjassa jo kaudella 2027. Lopullisena tavoitteena siintää tietysti formula ykkönen.

Formulamaailmaan sukeltaminen on iso hyppy tuntemattomaan, vaikka Rovanperällä onkin jo jonkin verran kokemusta rata-autoilusta.

Rovanperä ajoi jo aiemmin lokakuussa testipäivät F2-autolla ja oli positiivisesti yllättänyt vauhdistaan.

– Vauhdin puolesta se oli itse asiassa aika hyvä – rehellisesti sanottuna ehkä vähän parempaa kuin mitä odotin. Työtä on tietenkin paljon edessä, mutta jos lähdetään nollasta, niin vauhti ei ollut huono, Rovanperä kertoi Dirtfishille.

Formuloissa ajaminen vaatii kuitenkin myös fysiikaalta enemmän kuin ralliautoilu. Tämän myös Rovanperä tiedostaa tarkkaan.

– On kuitenkin paljon asioita opittavana, myös fyysisellä puolella. Kaksi täyttä päivää formulassa on aika raskasta, kun on tottunut ralliautoon. Työtä on tehtävä paljon, Rovanperä myönsi.

Varsinkin yhden osa-alueen vahvistaminen kuntosalilla on äärimmäisen tärkeää.

– Niska ei ole sellainen, jota tarvitsee rallissa. Eikä monissa muissakaan urheilulajeissa, kuten siellä (formuloissa). Kun alat ajaa mutka mutkalta kunnon G-voimilla, pää alkaa tuntua painavalta, Rovanperä selvitti.

Fyysisten ominaisuuksien lisäksi Rovanperän uhkakuvaksi on nostettu se, ettei hänellä ole kokemusta kartingista, eikä myöskään niistä radoista, joilla formulasarjoissa ajetaan. Rovanperä ei ole itse ajamisesta kuitenkaan huolissaan.

– Ajaminen kehittyy kyllä ajan kanssa, en näe siinä mitään ongelmaa, suomalainen sanoi.

Mutta ongelmaksi voi muodostua se, että Rovanperä ajaa vielä tämän kauden loppuun rallin MM-sarjassa ja taistelee vielä uransa kolmannesta maailmanmestaruudesta. Siihen käytetty aika on pois esimerkiksi kuntosaliharjoittelusta, mikä olisi juuri nyt hänelle ensiarvoisen tärkeää.

– Ralliviikot ja testit vievät paljon aikaa, joten en ehdi paljoa treenata. Vuoden alku tulee olemaan vaikea, Rovanperä sanoi suoraan.

– Ensi vuoden aikana aikaa harjoitteluun on enemmän, ja mitä enemmän saa ajoaikaa autossa, sitä parempi. Parasta treeniä on kuitenkin aina istua autossa ja ajaa, Rovanperä jatkoi.

Rovanperä myönsi myös muiden olevan paljon edellä kokemuksen suhteen, mutta se fakta ei tunnu suomalaista juuri haittaavan.

– Muut ovat käyneet läpi pienemmät formulasarjat ja vahvistuneet koko ajan, joten suoraan hyppääminen ei ole helppoa – mutta se on ihan ok, hän linjasi.

Lue myös nämä