Ennakkokaavailuissa Rovanperää ei pidetty suurimpana suosikkina Keniassa. Toyotan suomalaistähti pääsi starttaamaan kisaan hulppeassa pistejohdossa, joten hänen ei tarvinnutkaan lähteä väkisin vääntämään voitosta.
Karu ralli pudotti jälleen kuljettajia yksi toisensa jälkeen kärkikamppailusta. Rovanperä ajoi pätkät läpi varmasti ja samalla nähtiin jälleen yksi todiste siitä, että nuoren suomalaiskuljettajan perusvarmuus ja -vauhti ovat huipputasolla.
Rovanperä otti ykkössijan haltuunsa perjantain päätteeksi, vaikka hän joutui ajamaan niin sanottuna aura-autona ensimmäisenä kunnon ajopäivänä. Sen jälkeen Toyota-tähti ei enää luopunut kärkipaikasta. Kauden neljäs voitto tuli lopulta lähes minuutin marginaalilla.
– Minulla ei ole enää sanoja, ällisteli Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala, joka ei ennakkoon veikannut Rovanperää edes palkintosijoille.
Rovanperä teki ainoan virheensä kisan avanneen yleisöerikoiskokeen ensimmäisessä mutkassa, mutta sen jälkeen hän vältti kaikki ongelmat ja ylimääräiset ohjelmat.
– Alussa Kalle hävisi kymmenkunta sekuntia ja ajattelimme, että hän voisi ajaa viiden joukkoon. Mutta mitä vielä, hän voitti koko rallin, Latvala sanoi.
Safari-ralli tarjosi Latvalan johtamalle Toyotalle jättipotin. Japanilaisvalmistaja otti lopulta neloisvoiton. Elfyn Evans sijoittui Rovanperän jälkeen toiseksi, Takamoto Katsuta kolmanneksi ja Sebastien Ogier neljänneksi.
– Kokonaisuutena tämä oli ihan huikea viikonloppu. Toyota on saavuttanut viimeksi samanlaisen tuloksen 29 vuotta sitten. Silloin oli Celica, joka oli 90-luvun huippuauto. Nyt eletään 2020-lukua, ja se on Yaris, joka on huippuauto, Latvala suitsutti Rallit.fille.
Toyota oli ainoa tiimi, jonka autokunnat selvittivät savannien seikkailun ilman suurempia ongelmia. Muiden tiimien kuljettajista Hyundain Oliver Solberg oli ainoa, joka ei joutunut kertaakaan keskeyttämään viikonlopun aikana.
Latvala ei voinut kuin kehua koko tallin suoritusta.
– Pitää olla todella ylpeä ja iloinen. Tiimi on tehnyt huikeaa työtä. Kuljettajat ajoivat täysin suunnitelman mukaan. He ymmärsivät, miten tällaisessa rajussa kisassa pitää ajaa ja missä pitää säästää ja kuunnella autoa.
Valmistajien MM-sarjaa johtavalla Toyotalla ei ehditä pitkään nauttia menestyksestä, sillä seuraava kilpailu ajetaan heinäkuun puolivälissä Virossa.
– Osa tiimistä lähtee nopeasti kohti Eurooppaa, mutta uskon, että jonkinlaiset juhlat täällä saadaan järjestettyä. Valitettavasti minä olen sen verran kiireinen, etten ehdi jäämään tänne. Mutta onneksi tiimissä on paljon tärkeämpiäkin ihmisiä, jotka jäävät vielä juhlimaan, Latvala naurahti.
Katso rallin MM-sarjan pistetilanteet täältä.
Katso alapuolelta kooste tapahtumarikkaasta Safari-rallista.