Tallikaveri Elfyn Evans on kuitenkin laittanut kaksinkertaisen mestarin ahtaalle. Rovanperä ehti nousta lauantaiaamun toisella pätkällä jo aivan walesilaisen kantaan, mutta lenkin viimeisellä erikoiskokeella Evans tykitti tuimat pohjat.
Lauantain iltapäivän pätkille Rovanperä lähtee 11,3 sekunnin takamatkalta Evansiin nähden. Toyotalle kaksoisjohto tietenkin sopii, oli järjestys sitten mikä tahansa, sillä tärkeintä on peitota Hyundain kuljettajat kokonaistilanteessa. Hyundain etumatka valmistajien MM-sarjassa on muhkeat 35 pistettä.
– Odotin, että nautin näistä pätkistä enemmän ja niin olikin. Pätkät ovat kuitenkin tosi rajuja renkaille ja on vaikea pitää ne kunnossa koko lenkin ajan. Se oli yllättävän vaikeaa. Ei ollut helppoa ajaa kaikki pätkät kovaa, Rovanperä totesi.
– Viimeinen pätkä oli olosuhteiden kannalta tosi vaikea. Oli sumua ja sadetta. Toiseksi viimeinen oli sen osalta ihan okei. Varsinkin kun yritti ajaa kovilla renkailla sateessa, niin se oli vaikeaa.
Rallin MM-sarjan kuskit ajavat tätä nykyä pitkälti erikoiskokeita muistista. Kartturin antama nuotti vahvistaa vain käsitystä mutkan tai nypyn luonteesta. Jos olosuhde on erityisen haastava, kuten lauantaiaamuna Chilessä, tulee nuotista ajaminen entistä isompaan rooliin.
– Normaalisti luottaa tosi paljon omaan näköön ja muistiin, mutta kun on sumua, niin on kuunneltava myös nuottia erityisen tarkasti. Se muuttaa asioita. Sumussa tulee myös enemmän virheitä, kun ajaa vain nuotista, eikä näe, mitä edessä on, Rovanperä selvitti.
Lauantaina iltapäivällä rengastaktiikka taktiikka voi jälleen näytellä isoa roolia, koska keliolosuhde on iso arvoitus.
– Vaikea sanoa vielä, mitä pitää tehdä. Meillä on vielä pari tuntia aikaa päättää. Vuorilla sää voi muuttua nopeasti. Emme edes osanneet odottaa tuollaista keliä aamulla, Rovanperä selvitti.