Kaksi kertaa jo podiumilla – yltääkö suomalaiskuski jopa voittoon Kroatian MM-rallissa?

Skoda-kuski Emil Lindholm lähtee luottavaisena torstaina testierikoiskokeella käynnistyvään Kroatian MM-ralliin.
Reeta Hämäläinen ja Emil Lindholm
Reeta Hämäläinen ja Emil Lindholm. Kuva: Marcin Rybak
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kahden MM-osakilpailun jälkeen WRC2-luokassa kolmantena ajavat Lindholm ja kartanlukija Reeta Hämäläinen tavoittelevat Kroatian MM-rallista ehjää kisaa ja tulosta kolmen parhaan joukkoon.

– Pidetään hyvää vauhtia yllä ja samalla muistetaan pitää vähän hauskaakin. Mielestäni Kroatian MM-ralli on ihan hieno asvalttikisa, Lindholm toteaa.

Lindholm kilpailee Kroatian asvalttiteillä kolmatta kertaa. Aiempina vuosina 2021 (WRC3-luokan toinen) ja 2022 (WRC2-luokan kolmas) tuloksina on ollut palkintopallisijat, jollaista Lindholm ja Hämäläinen tämänkin vuoden rallissa lähtevät tavoittelemaan.

Toksport WRT -tiimin uudella Skoda Fabia RS Rally2 -autolla kilpaileva suomalaiskaksikko ajoi sunnuntaina ralliin valmistavan testin ja kaikki on valmista tulevaan. Sääennuste lupasi vielä sunnuntaina ralliviikonlopulle sadesäätä, joka näillä näkymin olisi muuttumassa poutasääksi.

– Mielenkiintoinen ralli tulossa. Tiet täällä ovat profiililtaan aika hienoja ja ne ovat pinnaltaan ok, mutta jos kisan aikana sataa vettä, niin mutkien leikkauksissa tielle nousee mutaa ja likaa. Se on tämän kisan isoin ongelma ja haaste. Sääennuste näyttäisi nyt huomattavasti paremmalta ja parhaassa tapauksessa pääsisimme ajamaan koko rallin ilman sadetta, Lindholm summaa.

– Toki rengasvalinnoissa onnistuminen on tärkeä asia ja mielenkiintoinen osa tätä lajia etenkin asvalttiralleissa. Jos valinnoissa ei onnistu, se on sitten aika turhauttavaa.

Lindholm toteaa, että jokainen Kroatian MM-rallin kolmesta kilpailupäivästä on yhtä haastava.

– Sunnuntain Power Stagea lukuun ottamatta rallissa ajetaan samankaltaista tiestöä alusta loppuun. Rallin viimeinen EK on kaikista kapein ja kimurantein tie ajaa, ja se sisältää on myös paljon korkeuseroja.

– Uuden automme suorituskyky asvaltilla on selkeä askel eteenpäin. Skodan uusi moottori on meille etu. Pystymme ajamaan isommilla vaihteilla ja moottorin hyvä vääntö on siinä eduksi. Myös suurempi akseliväli tuo ajoon rauhallisuutta ja se on ihan positiivinen asia, Lindholm selvittää.

Kauden neljännessä MM-osakilpailussa Kroatian MM-rallissa ajetaan 22 erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 301,26 kilometriä. Ralli käynnistyy perjantaina kello 09.03 Suomen aikaa.

Katso alapuolelta viime vuoden Kroatian MM-rallin WRC2-luokan parhaat palat.

Lue myös nämä