Jyväskylän MM-ralliin harkitaan erityistä ratkaisua – mutta onko kilpailua mahdollista järjestää kokonaan ilman yleisöä?

Teemu Suninen
Suomen MM-ralli on jokakesäinen moottoriurheilufestivaali Keski-Suomessa. Kuvassa vauhdissa Teemu Suninen vuonna 2019. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Suomen kesäinen MM-ralli on tarkoitus järjestää reilun neljän kuukauden kuluttua. Rallijärjestäjillä on vielä useita kysymyksiä, joihin he tarvitsevat vastauksia.

Keski-Suomen sorateillä ajettava MM-ralli jäi viime vuonna järjestämättä koronapandemian vuoksi. Korona jyllää edelleen meillä ja maailmalla, mikä tuo valtavat haasteet tapahtumajärjestäjille.

Viime kesänä suurin este kilpailun järjestämiselle oli se, että ilman yleisöä ralli ei olisi ollut taloudellisesti kannattava AKK Sports Oy:lle. Virossa pystyttiin ajamaan viime syyskuussa MM-ralli rajallisella katsojamäärällä, mutta kilpailu sai myös valtiolta tukea peräti 2,5 miljoonaa euroa.

AKK puuhasi pikaisella aikataululla Rovaniemelle MM-rallin, joka vietiin menestyksekkäästi läpi ilman yleisöä helmikuun lopussa. AKK:n toimitusjohtaja Riku Bitter huomauttaa, että perinteikäs Jyväskylän osakilpailu on huomattavasti isompi projekti, joka vaatii myös enemmän rahaa.

Onko Jyväskylän MM-rallia mahdollista järjestää heinä-elokuun taitteessa kokonaan ilman yleisöä?

– Se on vielä suuri kysymysmerkki. Vaikeaa se on, Bitter vastaa suoraan.

Bitter nostaa esimerkiksi Ruotsin rallin, joka jäi tältä talvelta väliin koronan vaikutusten vuoksi. Ruotsin rallin järjestäjät, kuten myös Jyväskylän osakilpailun järjestävä AKK, ovat riippuvaisia pääsylipputuloista.

Rallin MM-sarjassa on järjestetty korona-aikana vain yksi osakilpailu, jossa yleisö on voinut ostaa lippuja erikoiskokeille. Syyskuussa Virossa asia hoidettiin siten, että kilpailuun myytiin yhteensä 16 000 lippupakettia, jotka oli jaoteltu 16:een eri ryhmään. Näin yleisö jaettiin tuhannen katsojan ryhmiin, joille oli erilliset katselualueet pätkien varsilla.

Viro aikoo käyttää samaa mallia myös heinäkuussa, kun maa isännöi toista kertaa rallin MM-sarjan osakilpailua. Tällä kertaa suunnitelmissa on, että eri katsojaryhmiä on 25 ja lippupaketteja voitaisiin myydä jopa 50 000 katsojalle.

Lue myös: Viron MM-rallista tihkui ensitietoja – luvassa uudistuksia

– Meilläkin on ollut harkinnassa niin sanottu Viron malli. Emme ole vielä miettineet tarkemmin sitä, olisiko konsepti aivan samanlainen kuin Virossa, Bitter sanoo.

Kalle Rovanperä
Historian ensimmäiseen Viron MM-ralliin myytiin rajallinen määrä pääsylippuja. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Tapahtumia koskevat rajoitukset kulkevat käsi kädessä koronatilanteen kanssa. Suomen MM-rallin järjestäjät seuraavat tarkkaan tilanteen kehittymistä ja käyvät viranomaisten kanssa keskusteluja siitä, miten ralli voitaisiin viedä läpi.

Bitterin mukaan AKK tarvitsee myös tarkempaa tietoa siitä, minkälaista tukea valtio voi tarjota koronasta pahasti kärsivälle tapahtuma-alalle. Elinkeinoministeri Mika Lintilä väläytti helmikuussa mahdollisuutta järjestää kesän tapahtumille eräänlaisen tapahtumatakuun.

Takuu tarkoittaisi sitä, että tapahtumajärjestäjät voisivat saada osan kustannuksistaan takaisin, jos tapahtuma peruuntuu valtion toiminnasta johtuvasta syystä. Tapahtumatakuusta ja sen kokonaisbudjetista ei ole vielä tehty lopullista päätöstä.

Suomen MM-rallin kannalta päätös on merkittävä. Kilpailu lähestyy ja järjestelyt pitäisi saada kunnolla käyntiin. Kello tikittää.

Katso alapuolelta Rovaniemen MM-rallin parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,367750″ ap mute]

Lue myös nämä