Toyotan WRC-tallin testikuljettaja Juho Hänninen teki tiimille arvokasta työtä lauantaina päättyneessä Tunturirallissa.
Hänninen ajoi kisan testimielessä, sillä samoilla teillä ajetaan reilun kuukauden kuluttua myös Rovaniemen MM-ralli. Ensi viikolla Monte Carlosta käynnistyvällä kaudella rengasvalmistaja vaihtuu. Toyotalla on nyt yhden kisan verran kokemusta, miten Pirellin uudet nastarenkaat toimivat.
– Aika paljon saatiin oppia uudesta renkaasta ja auton säädöistä. Hommia on toki vielä siihen ralliin, mutta on tästä aika paljon helpompi lähteä ennakkotestiä valmistelemaan, Hänninen totesi Rallit.fille.
– Saatiin kokemusta siitä, miten rengas vaikuttaa auton säätöihin, se oli tosi tärkeää. Myös nämä tiet ovat aika erilaiset, kun on älyttömän nopeaa ja kapeaa, mutta myös röykkyä löytyy. Se on auton säätöjen suhteen aika vaativaa ja spesiaalia.
Testikisassaan Hänninen karkasi myös ylivoimaiseen, joskin odotettuun yleiskilpailun voittoon kahden ja puolen minuutin turvin ennen alemman kategorian autoilla ajaneita Skodan Teemu Asunmaata ja Hyundain Oliver Solbergia. Kisan voitosta annettavat poronsarvet olivat kokeneelle Hänniselle ensimmäiset.
– Ensimmäiset sarvet tässä iässä. Ihan jees kokemus. Reilu viikko sitten vahvistui, että tänne tullaan. Täällä oli testaamisen suhteen hyvä, kun oli huolto melkein joka pätkän jälkeen. Nuotitus oli kyllä aika myrkkyä, milloinkahan sitä lie viimeksi tehnyt, Hänninen naureskeli.
– Se on aika eri asia vetää testeissä Palsankylää edestakaisin,kuin ajaa 40 kilometriä nuotista. Miika (kartanlukija Teiskonen) veti kyllä tosi hienosti. Ekan kerran keskiviikkona WRC-autoon ja hienosti veti nuottia.
Hännisen mukaan Toyota sai Rovaniemeltä sen, mitä lähti sinne hakemaan. Vielä ennen helmikuun lopun MM-rallia tiimi testaa Lapissa kisakuskien toimesta.
– Ei ainakaan minun mielestä matka loppunut kesken. Ne palikat mitä minulla oli mukana, niin niiden suhteen nähtiin suunta, mistä voidaan jatkaa eteenpäin. Ei olisi voitu täällä enempää tehdä. Suunta on selvillä ja onneksi on vähän aikaa Monten jälkeen ennakkotestiin ja siitä itse ralliin. Ihan hyvät aika on valmistautua, Hänninen summasi.
– Jousituksen kanssa tehtiin aika paljon töitä. Niin kuin sanoin, niin tiet ovat aika erilaiset. Älyttömän nopeaa ja tasaista on paljon, mutta myös patikkoa ja kapeampaa. Siinä on vielä vähän töitä, että saa sen yhdistetyä uuteen renkaaseen. Rungoltaan Pirellit ovat hyvin erilaisia Micheliniin verrattuna.