Juha Salo uudella kalustolla rallin SM-kauteen – ”Näistä asetelmista on todella siistiä lähteä”

Juha Salo
Juha Salo. Kuva: Pekka Koski
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin kymmenkertainen Suomen mestari ja Arctic Lapland -rallin kuusinkertainen voittaja Juha Salo ja hänen kartanlukijansa Topi Luhtinen starttaavat ralli SM-kauteen uudella kalustolla ja uudella innolla.

Salon parin vuoden takainen mestaruusauto Peugeot 208 T16 R5 vaihtui viime kauden lopulla Skoda Fabia R5:een, jonka sisäänajo koko tiimin osalta on sujunut suunnitelmien mukaisesti.

– Hieno juttu, että uusi kausi taas alkaa ja pääsemme tositoimiin. Uusi automme on tullut testeissä tutuksi, ja aiomme Topin kanssa vastata siihen panostukseen ja niihin tavoitteisiin, jotka tiimimme ja yhteistyökumppanimme ovat alkavaan kauteen asettaneet. Meillä on Arctic Lapland -rallista kova tulostavoite ja odotukset korkealla. Tavoite on, että viikonlopun jälkeen kotiin tuomisina olisi tästä rallista seitsemännet poronsarvet, Salo summaa.

Rallin SM-kauteen valmistavissa testeissä Skoda on tullut karkkilalaiselle tutuksi, ja kuljettaja on päässyt uuden auton kanssa sinuiksi.

– En todennäköisesti ole koskaan ajanut yhtä hyvää testijaksoa ennen uuden kauden alkua. Kun tänä vuonna toimimme vielä Eero Räikkösen Printsportin kanssa yhteistyössä, niin se on auttanut meitä ja tasoittanut tietämme tulevaan suunnattoman paljon. Näistä asetelmista on todella siistiä lähteä perjantaina reitille. Odotan sitä jo kuin pikkupoika jouluaattoa, Salo hymyilee.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Juha Salo ja Topi Luhtinen
Juha Salo ja Topi Luhtinen. Kuva: Pekka Koski

Reitin nuotituksesta tavoitettu Salo sanoo, että napapiirillä on aiempia vuosia vähemmän lunta.

– Reitillä lunta on puolet vähemmän kuin viime vuonna, joten pätkät ovat armottoman nopeita. Muutama lyhyt pyöritys, ja muut erikoiskokeet ovat todella pitkiä. Ongelmia ei saa tulla. Kisa ei ole ohi ennen viimeisen pätkän maalia, Salo muistuttaa.

Uusi rallikausi aloitetaan myös uudella rallirengaskoolla ja -mallilla. Salo sanoo, että Michelinin uusi rallirengas puree tiehen tehokkaasti.

– Uuden säännön rengas on halkaisijaltaan tuuman kapeampi ja kulutuspinnaltaan leveämpi. Renkaisiin olen todella tyytyväinen. Sain testeistä paljon kilometrejä alle ja pitää sanoa, että tykkään ajaa uuden säännön rallirenkailla. Pitoa ja kestävyyttä riittää, ja se keventää myös osaltaan lajin kulurakennetta.

Rallin SM-kauden avaavassa Arctic Lapland -rallissa ajetaan kaikkiaan kymmenen erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 244 kilometriä. Ralli käynnistyy perjantaina kello 12.00 ja päättyy lauantai-iltana.

Lue myös nämä