Juha Rytkönen tekee paluun Belgian EM-rallicrossissa – myös Liimatainen ja Ikonen lähtöviivalla

Rallicrossin MM- ja EM-sarja jatkuvat tulevana viikonloppuna Belgiassa.
Juha Rytkönen
Juha Rytkönen Belgian MM-rallicrossissa viima kaudella. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

MM-sarjan puolella legendaarisella Span radalla pisteistä ajetaan kahdessa osakilpailussa, kun taas EM-sarjan puolella ajetaan yksi kilpailu.

Rallicrossin EM-osakilpailussa Belgiassa nähdään kolme suomalaista kuljettajaa. Kirkkain huomio kiinnittynee viime kaudella MM-sarjan puolella nähtyyn Juha Rytköseen, joka kilpailee Spassa Hyundai i20 Supercarilla. Vastaavalla menopelillä Rytkönen säväytti MM-debyytissään Kouvolassa kaudella 2020, kun hän ajoi palkintopallille.

Viime kaudella Rytkönen kisasi Betomik Racingin Ford Fiestalla, mutta ei pystynyt debyytin kaltaisiin suorituksiin. Nyt alla on jälleen Hyundain kalusto, joten kaikki eväät menestykselle ovat olemassa. Myös Rytkösen Belgiassa käyttämä Hyundai on Betomik Racingin kalustoa. Auto on hankittu Marcus Grönholmin johtamalta GRX-tallilta, jolla Niclas Grönholm muun muassa kisasi MM-sarjassa viime vuonna.

– Aika odottavat ovat fiilikset, kun nyt pääsee vuoden tauon jälkeen taas ajamaan. Pettynyt olen, jos en viikonlopun päätteeksi seiso palkintopallilla. Vaikka ajotauko on ollut pitkä, niin ei ne taidot vuodessa häviä, Rytkönen sanoo Rallit.fille.

– Sen verran pitää itseensä luottaa, että finaalipaikka on ihan vähimmäistavoite.

Rytkönen on kärsinyt tällä kaudella selkävaivoista, mutta nyt mies on ajokunnossa.

– Selkävaivoista on päästy yli ja lääkäriltä on saatu lupa kilpailla.

Span radalla EM-debyyttinsä tekee SM-sarjassa hopeaa tällä kaudella saavuttanut Mika Liimatainen. Konnevetinen kisaa samalla Betomik Racingin Ford Fiestalla, jolla Rytkönen ajoi viime vuonna. Myös SM-sarjassa Liimatainen kisasi samalla kilpurilla. Aiemmin Liimatainen on ollut vahvasti tukemassa ja rakentamassa Rytkösen uraa, mutta nyt Konnekuljetus-konsernin nokkamies testaa itsekin vauhtiaan EM-tasolla.

– Tämä on tavallaan meidän kauden loppuhuipennus. Eipähän tarvitse kiikkustuolissa valehdella, vaan nyt voi sanoa, että on ajanut EM-tasolla myös. Ikosen Mikko sai houkuteltua mukaan ja kun tilaisuus tuli, niin pitihän se käyttää, Liimatainen toteaa.

– Tavoitteena on rento veto, mutta aina kun kilpaa ajetaan, niin toki sitä haluaa myös menestyä. Jos ainakin semifinaaleihin pääsisi, olisi se jo ihan hyvä juttu.

Liimatainen myöntää, että kärjen kyyti voi olla tuimaa, sillä mukana viivalla on kahdeksan viime kauden MM-sarjan tehdasautoa.

– Kärki on tosi kova. Seuraavan pakan kärkeen jos yltää, niin eihän sitä tiedä, mitä sen jälkeen tapahtuu. Kolme niistä tehdasautoista pitäisi peitota, jos finaaliin asti mielii.

Kolmas suomalainen Belgian EM-rallicrossissa on Betomik Racingin nokkamies Mikko Ikonen, joka kilpailee Rytkösen tavoin Hyundai i20 Supercarilla.

EM-sarjassa lähtöviivalla on yhteensä 18 kuljettajaa. Suomalaiset saavat vääntää rattia tosissaan, sillä vastaan tulevat muun muassa Enzo Ide, Anton Marklund ja Janis Baumanis.

Niclas Grönholm on jälleen MM-sarjan puolella ainoa suomalaiskuljettaja. Grönholmin kausi MM-sarjan täysin sähköisellä aikakaudella ei alkanut ruusuisesti, mutta edellisestä kisaviikonlopusta Portugalin Montalegren radalta tuli vihdoin kaivattu voitto. Grönholm on kahdeksan kuljettajan sarjassa pistetilanteessa viidentenä. Eroa pronssitilaan on kuitenkin vain kuusi pistettä.

Moninkertainen rallicrossin maailmanmestari Johan Kristoffersson johtaa MM-sarjaa tuntuvalla erolla ennen norjalaista Ole Christian Veibya ja maanmiehiään Timmy ja Kevin Hansenia.

Katso alapuolelta, miltä Portugalin MM-rallicross näytti drone-kuvakulmasta.

Lue myös nämä