Juha Kankkunen tuskaili tukalaa keliä ”Ei käy kateeksi ketään!”

Kreikan MM-rallissa on tänä vuonna todella tukalat olosuhteet.
Juha Kankkunen
Juha Kankkunen. Kuva: TGR WRT/McKlein
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kilpailu ajettiin neljän viimeisen vuoden ajan syyskuussa, mutta nyt ralli kaasutellaan keskikesällä. Ulkolämpötilat tulevat huitelemaan koko rallin ajan 40 asteessa tai sen yli.

Toyotan tallipäällikön virkaa Kreikassa hoitava Juha Kankkunen on itse ajanut rallin lukuisia kertoja. Toyotan nykykuskit pyysivät Kankkuselta vinkkejä ennen rallia, mutta kovin isoja taikatemppuja ei ollut nelinkertaisella maailmanmestarillakaan antaa.

– Pojat ovat puhuneet, että tämä on rankempi kisa kuin aiempina vuosina. En ollut täällä itse viime vuonna, mutta olen ajanut rallin varmaan 15 kertaa. Voi olla, että nyt on rajummat tiet ja enemmän irtokiviä, mikä lisää rengasrikkojen riskiä, Kankkunen kertoi kisan alla.

– Jätkät kyselivät jo minulta, että mitä heidän pitäisi tehdä. Se on vaan sellainen juttu, että nykypäivänä ei voi lähteä ajamaan hiljaa, vaan on mentävä kaasu pohjasta startista maaliin. Autot on tehty kestäviksi, mutta ehkä vähän voi vältellä isoimpia kiviä ja rytkyjä.

Kuumuus tekee jo entisestään rajusta rallista vieläkin tukalamman. Sisälämpötilat autoissa voivat heilahtaa pätkillä lähelle 70 astetta.

– Ei käy kateeksi ketään. Kyllä on mekaanikoille ja keittiön ihmisille ja ihan kaikille raakaa. Autossakaan ei ole helppoa. Juuri puhuttiin insinöörien kanssa, että kolme kiloa painaisi autoon kevyt ilmastointi. Juuri tällaiseen ralliin se olisi aika tarpeen. Ei tarvitsisi kuin raitista ilmaa puhaltaa, että pysyisi mieli virkeänä, Kankkunen huokaili.

– Laittaisin itse sen pienen ilmastointilaitteen autoon, mikä ei tosiaan paina kuin kolme kiloa. Siitä jos menee sanomaan Tom Fowlerille (Toyotan tekninen johtaja), niin hän varmasti sanoo, että ei missään nimessä.

Kuljettajat ovat toki tottuneet ajamaan myös kuumassa kelissä. Kankkunen teki vertauksen formuloiden maailmaan.

– On se rankkaa keskittymiskyvylle. Nyt on niin kuuma. Vaikka formuloitakin ajettaisiin 40 asteessa, niin ne saa kuitenkin ilmavirtaa koko ajan. Tuonne ralliautoon ei oikein saa mitään. Sisälämpötilat nousevat 60 tai lähes 70 asteeseen. On se aika rajua touhua, Kankkunen huokaili.

Lue myös nämä