Fordin Rally2-autolla ajava Huttunen kärsi kaksi rengasrikkoa, mitkä tiputtivat suomalaiskuskin voittotaistelusta. Podium-sijoitukset ovat alemmassa luokassa kuitenkin harvinaisia Fordille.
– Viikonlopussa oli hyvää ja huonoa. Vauhti oli jopa yllättävän hyvää. En tiedä, oliko se sitten huonoa onnea vai mitä, kun pari rengasta meni. Siinä meni vähän liikaa aikaa hukkaan. Podium on silti aina hyvä tulos, Huttunen summasi Rallit.fille.
– Varmasti tiimi oli siihen tyytyväinen ja että pystyimme ajamaan pohja-aikoja myös.
Huttusta on povattu jo pitkään ykköskaliiberin auton rattiin, mutta näyttöpaikkaa ei ole toistaiseksi tullut. Marcus Grönholmin tukema suomalaislupaus tiedotti keväällä, että tähtää Suomen MM-rallissa Fordin uuden Rally1-hybridiauton rattiin. Huttusen mukaan asia on sovittu, mutta talouspuoli pitää vielä saada kuntoon.
– Uskon, että saamme sen (Rally1-auton) Suomen MM-ralliin. Rahankeräysvaiheessa on se homma. Siitähän se on aina kiinni, Huttunen myönsi.
– Jos ei rahaa löydy, pitää varmaan pankkiin lähteä.
Fordin ranskalaiskuljettaja Adrien Fourmaux on vuoden ensimmäisen puoliskon aikana kunnostautunut lähinnä ulosajoissa. Tuorein esimerkki ranskalaisen menosta saatiin Sardiniassa, kun Fourmaux teki lauantai-iltana helpon virheen ja sortui jälleen ulosajoon.
M-Sportin tallipomo Richard Millener on jo väläytellyt Fourmaux´n hyllyttämistä, mutta Huttunen ei tunnusta neuvotelleensa muista kisoista kuin Suomen kotirallista elokuun alussa. Jos Fourmaux töpeksii vielä Keniassa parin viikon kuluttua, voisiko Huttuselle olla paikka Rally1-auton ratissa jo heinäkuussa Virossa?
– En usko siihen. Jyväskylä on nyt ainakin tulossa. Enpä oikein muuten niistä hommista tiedä mitään. Ei se toki haittaa (jos auto tarjotaan alle jo Virossa), Huttunen kommentoi tilannetta.
Todennäköisesti Huttunen saa siis ensimmäisen tilaisuuden todistaa taitonsa huippuja vastaan kotiteillä elokuussa. Tilaisuus on hyvä, mutta ei missään nimessä helppo rasti.
– Vaikea sanoa vielä mitään tavoitetta, jos homma toteutuu. Varmasti on vaikeaa, kun kyseessä on vain yksi kisa ja ajan sitä varten päivän testin. Tuskin kukaan odottaa, että kärkikolmikkoon voisin ajaa, Ford-kuski ruoti.
– Jyväskylä ei ole helppo paikka aloittaa huipputasolla. Vaikka se tavallaan kotiralli onkin, niin ei ole helpoin paikka lähteä Rally1-autolla ajamaan.
Katso alapuolelta WRC2-luokan parhaat palat Sardiniasta.