Kartanlukijana paremmin tunnettu Halttunen ei ole täysi keltanokka ratinkaan takana. Itse asiassa helmikuun puolivälissä ajetun Ruotsin rallin jälkeen hänet on nähty jo pariinkin otteeseen kuljettajan paikalla.
Reilu viikko sitten hän starttasi omalla Toyota Corollallaan Jyväskylän Talviralliin nolla-autona. Tuolloin ajourakka jäi häneltä tosin kesken tekniikkamurheiden vuoksi.
Viime viikonloppuna Halttunen osallistui puolestaan MB Cupiin Jyväskylässä Jyväsjärven jäällä.
– Olosuhteet ovat aika loskaiset, mutta mikäs sen mukavampaa kuin ajella Mersulla jäällä, Halttunen huikkasi Rallit.fille oman ajovuoronsa päätteeksi.
Mercedes-Benz-autojen välisestä joukkuekisasta on tullut jo perinteikäs tapahtuma, joka sai alkunsa seitsemän vuotta sitten kaveriporukan hauskanpidosta. Nyt Jyväskylässä autokuntia oli viivalla kaikkiaan 16, ja katsojiakin oli useampi tuhat seuraamassa Mersujen menoa.
– Pääasia, että täällä on hauskaa. Mutta meillä oli tainnut jäädä asvalttisäädöt avo-Mersuun, Halttunen valitteli.
Alkuviikon lämpimän sään vuoksi ajoradalle muodostui nopeasti ajoura, jolle kertyi sohjoa ja vettä. Olosuhteiden vuoksi kestävyyskisaa jouduttiin hieman lyhentämään, mutta Halttusen ja kumppaneiden päätavoite toteutui.
– Tuntui, että se on enemmän vene kuin auto. Mutta hauskaa on, Halttunen hymyili.
Kisan varikolla oli varsin leppoisa tunnelma kisan aikana, ja tiimien välillä sinkoili asiaan kuuluvaa kuittailua. Mutta sekin kävi selväksi, että pelkästä huvittelusta ei ollut kyse. Mahdolliset sääntörikkomukset nostettiin heti tapetille.
– Joku oli ohittanut keltaisilla lipuilla, ja siinä spekuloitiin, tuleeko penalttia vai ei. Vastustajatiimi oli pahalla päällä, jos tulee. Pieni protesti varmaan tehdään vielä, Halttunen sanoi.
Halttusen tiimin Mersuun vaihdettiin pidempää jousitusta tauolla, jotta sporttinen kilpuri ei jäisi niin herkästi jumiin – kuten oli jo kertaalleen käynyt. Halttunen kävi vetäisemässä toisen ajosessionsa uusilla säädöillä, jotka olivat maailmanmestarin mukaan ”helvetin paljon paremmat”.

Halttusen autokunnan meno ei riittänyt palkintosijoille saakka. Kisan ykköstiimistä löytyi kuitenkin kuljettaja, joka on Halttusen tavoin tuttu rallin MM-sarjan erikoiskokeilta.
Ruotsin MM-rallissa WRC2-luokan kakkossijan ottanut Roope Korhonen ratkaisi omalla ajovuorollaan kisan voiton MPS RIM33 WRT #69 -tiimille. Korhonen otti tuntumaa pari kierrosta, minkä jälkeen hän teki ratkaisevat ohitukset ja pääsi tykittämään omaa vauhtiaan.
Ajaessaan tyhjällä radalla Korhonen ehti ottaa yhteyttä varikolle.
– Roope soitti tuolta, että nyt se on tulossa kuskivaihtoon, eräs tiimiläisistä ilmoitti ja porukka repesi nauruun.
Voitto maistui Korhoselle ja muille tiimiläisille.
– Tämä on kauden päätapahtuma, Korhonen veisteli.