Quantcast

Joko nyt on MM-rallin ikuisen kakkosen vuoro? – ”Mestaruus on tietenkin tavoitteeni”

Sebastien Ogierin jättäytyminen sivurooliin rallin MM-sarjassa avaa mahdollisuuden uusille kuljettajille nousta maailmanmestariksi.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Vuoden 2004 jälkeen vain Ott Tänak on tehnyt kiilaa Ogierin ja Sebastien Loebin mestaruusrintamaan kaudella 2019 Toyotan ratissa. Hyundain belgialaistähti Thierry Neuville on sen sijaan tyytynyt jo viidesti urallaan hopeamitaliin, joten kausi 2022 voisi hyvinkin olla Neuvillen vuosi.

– On aina hienoa aloittaa uusi seikkailu. Se näissä uusissa hybridisäännöissä on kaikkein jännittävintä. Tavoitteemme on sama kuin ennenkin. Tiiminä haluamme taistella jälleen mestaruudesta, mutta tietenkin oma tavoitteeni on kuljettajien mestaruus. Sitä me jahtaamme, Neuville toteaa.

–  Tällä uudella aikakaudella jokaisen tiimin on näytettävä oma suorituskykynsä. Myös luotettavuus tulee olemaan elintärkeässä roolissa tänä vuonna.

Hyundai aloitti uuden Rally1-hybridin kehittämisen selvästi muita tiimejä myöhemmin. Neuvillen raju ulosajo joulukuun alussa hidasti myös viimeistelyä, mutta belgialainen vannoo kaiken olevan kunnossa.

– Olemme ottaneet isoja askeleita eteenpäin uuden automme kanssa. Joka testin jälkeen olo on ollut entistä luottavaisempi. Kauden alku on kuitenkin iso oppimisjakso kaikille talleille ja kuskeille, Neuville kertoo.

– Edessä on taatusti mielenkiintoinen kausi, mutta luulen, että jokaiselle meistä tulee paljon ylä- ja alamäkiä vuoden aikana.  

Kausi 2022 starttaa torstaina käynnistyvällä Monte Carlon osakilpailulla. Tiimien voimasuhteet ovat vielä arvoitus, sillä Rally1-autoja ei tositoimissa ole vielä nähty.

– Päätavoitteemme Monte Carlossa on päästä maaliin ja saada kokemusta autosta. En usko, että saamme nauttia täysin kuivasta kisasta, mutta tuskin kovin lumistakaan tulee olemaan. Olosuhteet tulevat tuttuun tyyliin vaihtelemaan, Neuville aprikoi.

– Se aiheuttaa haasteen rengasvalinnoissa. Se homma on kompromissien tekemistä jälleen ensi viikonloppuna. Se joka onnistuu parhaiten renkaiden kanssa, on varmasti kaikista kilpailukykyisin.

Katso alapuolelta, mitä Monte Carlon MM-rallissa on luvassa.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,397218″ ap mute ]

Lue myös nämä

  • Uusimmat