Joko Esapekka Lapin pitkä kuiva putki napsahtaa poikki? – ”Kolmen joukossa pitää ainakin olla”

Hyundain Esapekka Lapilla on iskun paikka perjantaina käynnistyvässä Portugalin MM-rallissa.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kroatiasta huhtikuussa kauden ensimmäisen palkintosijan napannut pieksämäkeläinen pääsee starttaamaan kisaan hyvältä lähtöpaikalta. Tunnetusti myös vauhti soralla on Lapilla ollut aina kohdillaan.

– Kolmen joukossa pitää ainakin olla. Siihen olisin tyytyväinen. Kaikkeen muuhun en ehkä ole sitten niin tyytyväinen, Lappi naulasi kisan alla Rallit.fille.

Meksikon sorakisassa pari kuukautta sitten Lappi taisteli kilpailun voitosta, mutta homma tyssäsi isoon ulosajoon lauantaina. Jos kaikki natsaa kohdilleen, voi suomalaiskuljettaja olla hyvinkin kamppailemassa uransa toisesta MM-rallin voitosta. Edellinen ykköstila tuli Toyotalla Suomen rallissa vuonna 2017, joten mies mielii jo itsekin takaisin korkeimmalla korokkeelle liki kuuden vuoden tauon jälkeen.

– Ei kai siihen nähden voitto ole mahdoton ajatus, jos vertaa, mitä kyytiä ajoimme Meksikossa. Toki tämä ralli on vähän erityyppinen. Pätkien luonne on nopeampi ja ne myös menevät rajumpaan kuntoon, Lappi mietti.

– Jos selviää ilman teknisiä ongelmia eikä renkaita mene rikki, toivon, että olemme voittotaistelussa mukana.

Edellisessä kisassa Kroatiassa WRC-varikolla vallitsi suuri suru Hyundai-kuski Craig Breenin traagisen kohtalon vuoksi. Lapin mukaan testionnettomuus on pystytty jo sulkemaan taka-alalle, mutta varmasti hyvän tallikaverin kohtalo koskettaa vielä pitkään.

– Aika lailla olemme jo pystyneet keskittymään vain kisaan. Eiväthän fiilikset ja muistot tietenkään ikinä häviä. Eteenpäin mennään ja elämä jatkuu. Ei ole enää onneksi niin pahoja fiiliksiä kuin sinä viikonloppuna, Lappi kertoi.

”Tuttuja pätkiä kaikille”

Lappi testasi muiden Hyundai-kuljettajien tavoin lähellä kisapaikkaa. Pahin kilpakumppani Toyota sen sijaan ajoi oman testirupeamansa Sardiniassa säästääkseen testipäiviä.

– Tietysti Meksikon autolla jatkettiin testeissä ja se tuntui heti ekalta vedolta hyvältä. Jotain pikkujuttuja löydettiin, joten auton pitäisi olla vielä parempi minulle ajaa. Ei me silti mitään maata mullistavia steppejä enää löydetty, Lappi totesi.

Kuuntele alta Rallipodin tuorein jakso! Voit kuunnella sen myös Spotifyssä täältä. Muista pistää Rallipodi tilaukseen! Juttu jatkuu upotuksen alla.

Lappi lähtee reitille viidentenä autona. Koska rallin ajaksi on luvattu kuivaa säätä, on starttipaikka hieman taaempana todennäköisesti parempi.

– Pikkaisen satoi tiistaina, mutta se on jo kuivunut pois. Varmasti paikka paikoin lähtöpaikasta hyötyy, mutta ei välttämättä koko ajan. Esimerkiksi perjantain toiseksi viimeisellä pätkällä ei ole niin selkeää, mikä on paras lähtöpaikka, Lappi pohdiskeli.

– Kalle (Rovanperä) ajoi sinne viime vuonna pohjat ensimmäiseltä lähtöpaikalta. Osa tiestä menee nimittäin ihan mössöksi. En kuitenkaan osaa sanoa, onko sitä kunnostettu nyt kovemmaksi. Varmaa silti on, että lähtöpaikasta pitäisi olla enemmän hyötyä kuin haittaa.

Portugalin reitti on varsin tuttu kaikille kuskeille. Ohjelmassa on vain yksi uusi erikoiskoe viime vuoteen verrattuna.

– Tuttuja pätkiä ne ovat kaikille. Yksi erikoiskoe ajetaan vähän eripäin kuin normaalisti. Irtosoraa on paikoin aika paljon, joillain pätkillä vähemmän ja joillain pätkillä ihan pirusti. Vähän tuntuu, että on ehkä mennyt nopeampaan suuntaan. Pätkiä on korjattu niin paljon, että tie on mennyt leveämmäksi. On joutunut muuttamaan nuottiakin rohkeammaksi, Lappi kuvaili.

Katso alapuolelta, mitä Portugalin MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat