Jesse Kallio taisteli Jalasjärvellä finaaliin – ”Oli kyllä nousujohteinen päivä”

Jesse Kallio. Kuva: Jari Nurminen / RPF
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jesse Kallio taisteli tiensä hienosti Autokrossi-luokan finaaliin rallicrossin SM-sarjan kauden neljännessä osakilpailussa Jalasjärvellä lauantaina, vaikka alkuerät lähtivätkin käyntiin hieman takerrellen. Viides sija on Kalliolle uran toiseksi paras sijoitus SM-sarjassa.

Vain kerran aiemmin on Jesse Kallio, 19, sijoittunut tuloksissa näin korkealle rallicrossin SM-sarjassa kuin mitä lauantaina Jalasjärvellä ajetussa kauden neljännessä osakilpailussa. Hyvinkään Urheiluautoilijoita edustava Kallio ajoi Kaanaassa pari vuotta sitten kolmanneksi ja nyt tuloksena oli Jalasjärveltä viides sija. Kallio on kilpaillut SM-sarjassa aina Autokrossi-luokassa.

– Oli kyllä nousujohteinen päivä ja tosi tyytyväinen olen. Vaikka päivä alkoikin hieman takerrellen alkuerissä, niin kuitenkin sitten päättyi hienosti. Positiivinen päivä, Kallio kuvaili fiiliksiään heti tuoreeltaan finaalin jälkeen.

Autokrossi-luokassa oli mukana jälleen runsaasti kilpailijoita, peräti 26, ja ensimmäisissä alkuerissä Kallion sijoitus oli vasta 19. Kyseessä oli Kalliolle kauden huonoin alkueräsijoitus SM-sarjassa tällä kaudella, joten päivä ei missään nimessä startannut ennakko-odotusten mukaisesti.

– Kaasu hirtti kiinni toisella kierroksella. Piti ottaa virrat pois, niin siksi jäin siinä niin paljon, Kallio harmitteli.

Toinenkaan alkuerä ei sujunut ongelmitta ja sijoitus oli 13.

– Olin menossa lisälenkille, niin kilpakumppani pyörähti eteen ja ei ollut muuta tehtävissä kuin ajaa päin, kun vauhti oli niin kova. Siinä meni ohjauksesta jotain rikki, tukivarsi vääntyi ja syylari alkoi vuotamaan. Pääsin maaliin kuitenkin kohtuuajalla.

Toisen alkuerälähdön jälkeen Kallion auton ympärillä varikolla riittikin sitten kuhinaa, jotta auto ehdittiin saada kuntoon ajoissa ennen kolmatta alkuerää. Tiimi teki jälleen kerran erinomaista työtä ja Kallio ehti kuin ehtikin ajoissa seuraavaan starttiin.

– Kyllä siinä oli hässäkkää, että saatiin auto takaisin kuntoon. Onneksi saatiin ja päästiin jatkamaan kilpailua.

Kallion lähtökohdat semifinaaliin olivat alhaisesta alkueräsijoituksesta johtuen todella haastavat, sillä lähtöpaikka oli viimeisessä rivissä ja viidennessä ruudussa. Niin vain Kallio kuitenkin jälleen kerran näytti ajotaitojensa lisäksi taistelijan luonteensa, nousi ohituksillaan sijoja ylöspäin yhden kerrallaan ja ruutulipulla sijoitus oli toinen, kun kaksi parasta jokaisesta semifinaalilähdöstä eteni finaaliin.

– Startti oli juuri sellainen mihin tuolla autolla pystyy. Ohituksiahan siinä piti sitten tehdä ja viimeisellä kierroksella ohitin Piiran Karin, nousin toiseksi ja nappasin finaalipaikan. Mentiin rinta rinnan ensimmäiseen mutkaan ja sisäkautta pääsin ohi. Se oli ratkaiseva ohitus, Kallio iloitsi.

Finaaliin Kallio starttasi viimeisestä lähtöruudusta. Kärkikolmikko karkasi lopulta omille teilleen, mutta neljännestä sijasta Kallio kävi kovaa taistelua Jari Koivistoisen kanssa, joka onnistui Kallion ohitusyrityksistä huolimatta säilyttämään paikkansa aina ruutulipulle asti. Kallion sijoitus oli siis viides.

– Monta kertaa yritin rinnalle päästä, mutta sen verran hyvin pystyi Koivistoinen peittämään, että ohi en päässyt. Oli kyllä kivaa päästä ajamaan mies miestä vastaan, rehtiä taistelua kaikin puolin. Auto toimi teknisesti koko päivän hyvin. Tuolla autolla tietysti kun joutuu ajamaan ihan toisessa kiinni ja mutaa pakkautuu jäähdyttimeen, niin moottori lämpenee sitä kautta ja se syö tehoja hieman, Kallio kuvaili.

Lue myös nämä

  • Uusimmat