M-Sport Fordin suomalaiskuskit Esapekka Lappi ja Teemu Suninen joutuvat antamaan näyttöjä vielä kauden viimeisessä MM-rallissa Monzassa, joka käynnistyy torstaina.
Tehdastallien Toyotan ja Hyundain miehistöt on jo lyöty lukkoon, joten ainoa mahdollisuus kaksikolla on jatkaa edelleen brittiläisen M-Sportin riveissä. Tämä vaatii kuitenkin isoa tukea yhteistyökumppaneilta, sillä pelkästään ajonäytöillä ei paikka yksityistiimissä aukea.
Suninen heitti lekkeriksi, kun Rallit.fi kysyi miehen ensi kauden suunnitelmia.
– En tiedä vielä ensi vuodesta. Yksi ajopaikkatarjous on pöydällä, mutta odotetaan parempia, Suninen aloitti arvoituksellisesti.
Jaa että mikä tarjous se on?
– Jääkonetta pääsisi ajamaan ympyrää. Olisihan siinä ainakin testimäärät samat. Toivotaan kuitenkin, että löytyisi vielä samasta lajista, Suninen kuittasi naureskellen.
– Vaikea sanoa mitään, että jatkuuko ura tässä tiimissä vai ei. Kohtuullisen pitkä kausi on takana. Yrittänyt olen kaiken sen, mitä vehkeillä pääsee. Jää nähtäväksi, riittääkö se sitten lopulta, Suninen jatkoi.
Katso alta Monzan MM-rallin ennakko. Juttu jatkuu videon jälkeen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,357048″ ap mute]
Lappi puolestaan suunnitteli keskiviikkona, että yrittää päästää jutuille M-Sportin päällikön Malcolm Wilsonin kanssa vielä ennen Monzan MM-rallin alkua.
– Pitäisi nyt ainakin jutella aiheesta, kun ei ole isommin päästy vielä saman pöydän ääreen. Vähän äsken avattiin aihetta, mutta pitää vielä Malcolmin kanssa istua rauhassa alas.
Monzassa olosuhteet ovat haastavat, kun keli muistuttaa kovasti legendaarisen Monte Carlon MM-rallin olosuhdetta. Vaikka kyseessä on asvalttiralli, on reitillä myös soraosuuksia, mutaa, nurmikkoa, jäätä ja jopa lunta. Tämä sopii hyvin M-Sportin suomalaisille, sillä testejä ei yksityistiimi tälläkään kertaa tiukan taloustilanteen vuoksi ajanut.
– Keli on haastava, mutta se tuo meille lisää mahdollisuuksia. Kovin moni ei ole juuri tuollaisissa oloissa testannut. Se avaa meille menestymisen ikkunan paremmaksi, Lappi summasi.
– Vaikea sanoa, mihin se vauhti sitten riittää. Varmasti tämä keli tasoittaa suorituskyvyn eroja muihin verrattuna. Luulen, että voidaan ajaa kilpaakin. Se on vaan uskalluksesta ja oikeista rengasvalinnoista kiinni.
Suninen oli samoilla linjoilla tallikaverinsa kanssa.
– Kun olosuhteet ovat haastavat, niin kuskille jää isompi rooli, eikä pelkkä suorituskyky ratkaise. Mahdollisuudet ovat varmasti hyviin tuloksiin, mutta se vaatii luottoa ajamiseen. Säädöt tuskin heti osuvat täysin kohdilleen, mutta on tärkeää sopeutua olosuhteisiin.
Lue myös: Rallin MM-sarjalle erikoinen huipennus – saako Tommi Mäkinen täydellisen läksiäislahjan?