Latvala nimittäin sai Kansainväliseltä autoliitto FIA:lta ilouutisia, kun maailman moottoriurheiluneuvosto tiedotti päätöksistä koskien kautta 2025. Latvalan ilon syynä oli historic-rallin EM-sarjan muuttunut aikaikkuna hyväksyttävien autojen suhteen.
Jatkossa historic-autojen EM-sarjassa saa kaasutella myös menopeleillä vuosilta 1991-2000. Tämä tarkoittaa sitä, että Latvala voi osallistua EM-sarjaan ”uunituoreella” Toyota Celica GT-Four ST185 -autollaan.
– Se oli hieno uudistus. Nyt mukaan saadaan autot noilta vuosilta. Olen rakentanut itse Celica ST185 -autoa, joka on siis ihan uusi. Olen ajanut samanlaisella SM-sarjan kisoissa, mutta nyt olemme rakentaneet uuden auton, joka toimisi varsinkin asvalttikisoissa, Latvala sanoi Rallit.fille viitaten EM-sarjan perinteisesti asvalttipainotteiseen ohjelmaan.
– Se on samankaltainen, millä Kankkusen Juha ajoi vuonna 1993. Pikkuisen pitää vielä odottaa teknisiä sääntöjä, että millaiset esimerkiksi kuristimen säännöt ovat ja miten luokkia jaetaan.
Uudistus ei toki ilahduttanut vain Latvalaa, vaan montaa muutakin ralli-intoilijaa. Päätöksen myötä historic-luokan kisoissa voi jatkossa nähdä myös WRC-autoja. Vuonna 1997 alkoi WRC-autojen aikakausi, kun kisoissa nähtiin muun muassa Toyota Coralla WRC, Subaru Impreza WRC, Ford Focus WRC ja Peugeot 206 WRC.
– Ennen kaikkea hieno asia on, että nyt saadaan niihin kisoihin 1990-luvun huippukalustoa. Ne pääsevät takaisin rallimaailmaan, koska ovat olleet vähän piilossa pitkän aikaa. Nyt ne pääsevät takaisin oikeuksiinsa, Latvala hehkutti.
Latvala on kertonut aiemmin, että ensi vuonna hän ajanee enemmän itse. Tuurilainen odottaa innolla seuraavia päätöksiä neuvostolta.
– Katsotaan nyt, mitkä ne tarkemmat säännöt tosiaan ovat. He eivät voi laittaa samaan luokkaan sen ajan WRC-autoja ja 1990-luvun alkupuolen autoja. Sinä aikana kuitenkin kuristinsäännötkin ovat muuttuneet, Latvala mietti.
– Isojen asioiden äärellä ollaan silti. Saa nähdä, pitääkö minun vielä WRC Corolla kaivaa esiin, Latvala jatkoi virnuillen.