Jari-Matti Latvalan ja Janni Hussin mestaruustaisto käy kuumana – vanhaa sotaratsua on nyt pakko sääliä

Toyotan WRC-tallin osa-aikainen päällikkö Jari-Matti Latvala keskittyy jälleen omiin ajohommiinsa, vaikka rallin MM-sarja jatkuukin Keski-Euroopan osakilpailulla.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Latvala on kisannut tällä kaudella historic-autojen EM-sarjassa ja aina kun ajokiireet painavat päälle, on Latvalaa WRC-varikolla tuurannut laukaalainen rallilegenda Juha Kankkunen. Tällä kertaa Latvala kisaa Pohjois-Espanjassa Asturias-rallissa.

Kyseessä on kauden toiseksi viimeinen osakilpailu. Latvala ja kartanlukija Janni Hussi kokivat kesällä useamman keskeytyksen putkeen, joten nyt voittoja kaivataan. Edellisessä historic-rallissa Kreikassa Latvala ajoi ylivoimaiseen voittoon, mikä piti myös haaveet EM-tittelistä elossa.

– Olimme niin sanotusti pakkovoiton edessä. Sarjassa on kymmenen kisaa, joista kuuden parhaan tulokset lasketaan mukaan. Olemme tällä hetkellä kolmantena, mutta kärkikuskilla taitaa olla seitsemän kisan pisteet laskettuna yhteen. Kauden päätöskisasta Portugalin Fafe-rallista on luvassa vielä ekstrapisteitä, joten on tässä vielä mahdollisuuksia, Latvala haaveilee Rallit.fille.

– Mutta totuus on, että jos mestariksi haluaa, niin molemmissa kisoissa on onnistuttava todella hyvin. Jos täällä tulee keskeytys, niin sauma menee aika pieneksi. Kaikki on kuitenkin sen puoleen tehty, että kesän vaikeat moottoriongelmat olisi selätetty. Minun mielestäni siinä olemme myös onnistuneet.

Latvala ja Hussi ovat tuoneet melkoisen piristysruiskeen historic-autojen EM-sarjalle. Kaksikko ajoi voittoihin Costa Brava -rallissa sekä Vltava-rallissa Tshekissä, mutta sen jälkeen napsahti kolmekeskeytystä putkeen. Jokaista kisaa parivaljakko on kuitenkin johtanut selkeästi.

Varsinkin kotirallin keskeytys Lahdessa elokuussa oli katkera kalkki. Ylivoimaisessa johdossa iskenyt moottorivika vesitti kisan. Latvala myöntää, että saattoi piiskata vanhaa sotaratsuaan Toyota Celicaa hieman liian rajulla otteella.

– Ehkä niin vähän kävi Lahdessa, että intoa oli liikaa. Myönnän sen, että rupesin liikaa katsomaan aikoja Rally2-autoihin verrattuna. Siinä vähän karkasi ajatus väärään suuntaan, Latvala summaa.

– Nyt on yritetty pitää mielessä, että nämä ovat historic-autoja, eikä ihan niin paljoa puristeta voimaa ulos. Täällä asvaltilla kilpailu on kuitenkin kovempaa. Mukana on muun muassa Bruno Thiry sekä Andrea ”Zippo” Zivian Peugeot 306 Kit Carilla. Varmasti kisa on kovempaa kuin Kreikassa.

Asturias-ralli on paljon maailmaa nähneelle Latvalalle uusi tuttavuus. Luvassa on yhteensä 11 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy reilut 140 kilometriä.

– En ole siellä ikinä ollut, mutta jos Katalonian ralliin vertaan, niin asvaltti on vähän liukkaampaa eikä niin karkeaa. Tiet ovat myös pikkaisen kapeampia. Sellaisen käsityksen olen ainakin saanut. Kisapaikkana on Pravian kaupunki aivan Atlantin rannikon tuntumassa, Latvala kuvailee.

Lue myös nämä