Jari-Matti Latvalalta mykistävää ylivoimaa, vaikka otti varaslähdönkin – ”En sitä mielestäni tehnyt”

Jari-Matti Latvala on odotetusti ollut täysin omaa luokkaansa historic-rallin EM-sarjaan kuuluvassa Costa Brava -rallissa.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyota Celicalla kilpaileva entinen WRC-kuski johtaa Gironan kaupungin ympäristössä ajettavaa kilpailua perjantain jälkeen lähes kahden ja puolen minuutin erolla. Toisena kisassa on Porschella ajava Romain Dumas ennen BMW-kuski Pascal Perroudia.

Latvala on nakuttanut kaikille kisan seitsemälle pätkälle pohja-ajan. Päivän päätöspikataipaleelle Latvala ajoi yli 20 sekunnin pohjat ennen Perroudia, vaikka erikoiskokeella oli mittaa vain vajaat 12 kilometriä.

– On ollut kyllä mielenkiintoinen päivä. En ole koskaan ollut kovin hyvä ajamaan sadekelissä asvaltilla. Jotenkin tänään on ollut tosi hyvä luotto autoon ja tekemiseen, vaikka olosuhteet ovat olleet vaikeat. Ei ole oikeastaan ollut mitään ongelmia, Latvala hehkutti Rallit.fille.

– Viimeisessä huollossa oikean etuiskarin yläpää piti vaihtaa, mutta muuta ei ole ollut. Sen verran oli kuitenkin, että näköjään on tullut varaslähtö otettua erikoiskokeella kuusi. En sitä kyllä mielestäni tehnyt, mutta auto liikahti heti, kun nollat tuli tauluun ja ehkä sensori oli niin lähellä, että se siihen reagoi.

Latvala johtaa niin reilusti rallia, ettei kymmenen sekunnin aikasakko paljoa haitannut. Mies osasi suhtautua asiaan huumorilla.

– Näin kävi, vaikka ei se kyllä tarkoituksenmukaista ollut. Viimeksi olen ottanut varaslähdön vuonna 2011, Latvala muisteli.

Lauantaina rallin päätöspäivänä Latvala ounastelee entistä nautinnollisempaa menoa espanjalaisilla asvalttiteillä.

– Huomenna kelin pitäisi olla parempi. Tänään on ajettu koko päivä sadekelin pyörillä ja huomennakin varmaan niillä aloitetaan, koska täällä on ollut aika kylmää öisin. Katsotaan sitten, siirrytäänkö slikseihin. Pitää vaan pyrkiä ajamaan samaa rytmiä, Latvala summasi.

– Jannin kanssa meillä on ollut tosi hyvä tatsi hommaan molemmilla. Pidetään siitä kiinni ja ajetaan erikoiskoe kerrallaan. Toivottavasti vehkeet kestävät maaliin asti, jotta voimme sitten olla hymyssä suin.

Latvala ja kartanlukija Janni Hussi jahtaavat tänä vuonna historic-rallin EM-titteliä. Kausi kattaa yhteensä kahdeksan osakilpailua. Ajokiireidensä takia Toyotan WRC-tallin päällikkönä viime vuosina toimineelta Latvalalta jää monta MM-rallia väliin. Esimerkiksi ensi viikon Kenian MM-koitoksessa tallipomon ruutua hoitaa Juha Kankkunen.

Costa Brava -ralli loppuu lauantaina, jolloin ohjelmassa on vielä neljä erikoiskoetta. Alun perin ohjelmaan oli merkitty kuusi pätkää, mutta kahteen kertaan ajettavaksi tarkoitettu Sant Hilari – Osorin pätkä on peruttu.

Costa Brava -rallin tilanne EK7/13 jälkeen (historic rallin EM-sarjan kuljettajat):

SijaKuljettajaAutoAika
1.Jari-Matti LatvalaToyota Celica55.17,9
2.Romain DumasPorsche 911+2.22,6
3.Pascal PerroudBMW M3+3.05,0
4.Domenico GuagliardoPorsche 911+3.43,4
5.Pieter-Jan MaeyaertBMW M3+3.44,5
6.Donagh KellyBMW M3+3.55,0
7.Seb PerezLancia Stratos+4.02,6
8.Richard GenescaSubaru Legacy+4.23,6

Lue myös nämä

  • Uusimmat