Perjantain erikoiskokeiden jälkeen Pajari oli kisassa kuudentena. Eroa kärkeen oli tullut puolitoista minuuttia, mutta tallipomo Jari-Matti Latvala kehui vuolaasti nuorta suojattiaan. Pajari menetti hybridiyksikkönsä tehon jo päivän avauspätkällä, mikä toi osaltaan lisää haastetta muutenkin vaikeaan ajopäivään tshekkiläisillä pikataipaleilla.
– Samilta hyvä päivä. Yhtään ei tarvitse hävetä. Minun mielestäni hän on ajanut hyvin. Vauhdillisesti tosi hyvää tekemistä, kun auto toimi. Hän on ajanut hyviä aikoja ja siellä on väliaikoja tosi alueella. Sitten kun on ollut liukasta, hän on ottanut varman päälle, Latvala sanoi Rallit.fille.
– Tässä kohtaa pitää tehdäkin juuri niin, kun olet ensi kertaa asvaltilla. On otettava oppi irti ja ei saa lähteä yliyrittämään.
Latvala vihjasi jälleen, että Pajari on saamassa ensi vuonna entistä enemmän kisoja Rally1-auton ratissa.
– Ehdottomasti kypsää tekemistä taas Samilta. Jos katsotaan, mitä Sami on pystynyt tekemään, niin ne ovat vahvoja signaaleja siihen, että Toyota haluaa kasvattaa nuoria kuskeja ja haluaa Samin kanssa jatkaa tulevaisuudessa, Latvala kertoi.
Toyotan kamppailu valmistajien MM-sarjassa käy kiivaana Hyundaita vastaan. Chilen MM-rallissa syyskuun lopussa Toyota puolitti vihollisensa eron 17 pisteeseen. Keski-Euroopan rallin perjantain ajopäivän jälkeen tilanne on varsin tasainen. Hyundain Thierry Neuville johtaa, mutta Toyotan multimestari Sebastien Ogier on vain 6,4 sekunnin päässä.
Ott Tänak ajaa puolestaan Hyundailla kolmantena aivan Ogierin kannassa. Elfyn Evans puolestaan tipahti hieman kärjen kyydistä päivän viimeisellä pätkällä, mutta on vielä iskuetäisyydellä neljäntenä.
– Elfyn sanoi, että päivä oli hyvä, mutta hän ei ollut tyytyväinen viimeiseen erikoiskokeeseen. Hän ei oikein ymmärtänyt, miksi ei pärjännyt siellä. Hän myös sanoi, että otti ehkä vähän liian varman päälle. Olisi pitänyt uskaltaa ottaa enemmän riskejä, Latvala summasi.
Suomalaispomolla on kova luotto siihen, että lauantaina Toyota-kuskit voivat nousta Hyundain kuljettajien edelle, kun kisa siirtyy saksalaisille ja itävaltalaisille teille.
– Puhuin nopeasti kuskien kanssa ja kaikista tärkein juttu on, että olemme taisteluasetelmissa. Neljä kuljettajaa on vielä lähekkäin toisiaan. Ei ole tärkeää, että perjantaina ei johda rallia, Latvala valoi uskoa.
– Huomenna tiet ovat jo paremmat ja pitoa on enemmän. En tiedä, miten paljon tänään lähtöpaikka vaikutti ja miten paljon Thierry sai siitä apua. Huomenna on ainakin lähtöpaikkojen suhteen tilanne aika sama kaikille. Minulla on jotenkin sellainen tunne, että huomisen pätkät sopivat paremmin sekä meidän autollemme että kuskeille.