Latvala lähti jahtaamaan Lahdesta jo kahdeksatta voittoaan, mutta unelma meni murskaksi perjantain toisella erikoiskokeella. Latvala ja kartanlukija Janni Hussi joutuivat keskeyttämään kisan, kun Toyota Celican tekniikka petti.
Latvala epäili alkuun, että hänen autostaan oli hajonnut turbo. Auto pistettiin kuntoon huollossa, ja samalla selvisi vian alkuperäinen syy.
– Meillä oli huonoa tuuria ja samaan aikaan erittäin hyvää tuuria. Jakohihna oli päässyt hyppäämään kaksi hammasta pieleen johtuen siitä, että se oli päässyt ensin kuoriutumaan ja sieltä oli lähtenyt rippeitä irti sinne väliin, Latvala selvitti Rallit.fille.
– Yleensä siinä on vaara, että venttiilit voivat mennä kieroksi. Mutta meillä kävi hyvä tuuri, että jakohihna ei katkennut, eikä mennyt koko moottori, Latvala lisäsi.
Latvala kävi perjantai-iltana ajamassa Celicallaan pienen koelenkin, jonka jälkeen hänellä oli hyviä uutisia kerrottavanaan rallifaneille.
– Kaikki toimii ja nyt olemme viemässä autoa parc fermehen. Olemme huomenna starttaamassa kilpailuun uudestaan, Latvala hymyili.
EM-sarjaan kuuluvaa Lahden historic-rallia johtaa ranskalainen Florent Todeschini avauspäivän jälkeen. Pitkästä aikaa ralliauton rattiin paluun tehnyt Jari Huttunen on toisena minuutin päässä kärjestä.
Huttunen nautti menosta Ford Escortin puikoissa.
– Ihan kivaa on ollut. Pikkuhiljaa olen päässyt jutun juonesta kiinni. Ei ole mitään paineita, niin on hyvä nautiskella. Jos on lähtenyt ”liippi”, niin on koettanut ajaa vain liippiä. Ei ole tarvinnut kelloa miettiä, jutusteli Huttunen, joka kilpailee ensimmäistä kertaa takavetoisella kilpurilla.
Huttunen lupasi tarjota näyttävää menoa lauantain erikoiskokeilla.
– Toivottavasti tulee pitkää liippiä. Ei ole mitään muita paineita, eikä mitään suunnitelmia.