Jari-Matti Latvalalta herkullisia kommentteja Sami Pajaria koskevista suunnitelmista – näin suomalaistoivo näkee oman tilanteensa

Sami Pajari on yksi rallin MM-sarjan kirkkaimmista tulevaisuuden toivoista.
Jari-Matti Latvala ja Sami Pajari
Sami Pajari ja Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tänä vuonna kaksi nuorta lupausta on päässyt näyttämään taitojaan rallin MM-sarjan pääluokassa. Latvialainen Martins Sesks säväytti Puolan ja Latvian MM-ralleissa M-Sportin Ford Puma Rally1 -autolla, ja tiistaina vahvistettiin, että Sesks saa vielä yhden tilaisuuden Chilen MM-rallissa.

Lue lisää: Rallin MM-sarjan kuumalle huhulle vahvistus – sensaatiokuski saa uuden tilaisuuden

Sami Pajari sai oman mahdollisuutensa edellisessä MM-osakilpailussa Suomessa. Pajari ei jättänyt paikkaansa käyttämättä, sillä hän ajoi komeasti neljänneksi nopeassa sorakilpailussa.

Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan mukaan Pajarille saattaa aueta vielä toinen tilaisuus – jopa tämän kauden aikana. Latvalan mukaan Toyotalla selvitellään parhaillaan eri vaihtoehtoja.

– Tänä vuonna tavoitteena oli ajattaa häntä vain Suomessa, mutta kuten sanoin, hänen tuloksensa on luonut kiinnostusta ja sisäisiä keskusteluja, Latvala kertoi Dirtfishille.

Latvalan mukaan tärkeintä on se, että Pajari saa keskittyä täysillä WRC2-luokan päätöskisoihin. Pajari on mukana taistelemassa luokan mestaruudesta, kun hänellä on vielä kaksi osakilpailua ajamatta.

Pajari on varmuudella mukana seuraavalla viikolla Kreikan Akropolis-rallissa ajamassa WRC2-pisteistä Toyotan Rally2-autolla. Kauden viimeistä WRC2-kisaansa hän ei ole lyönyt lukkoon, mutta viime viikonloppuna ajetun Lahti Historic -rallin yhteydessä hän arvioi, että Keski-Euroopan asvalttikisa olisi hänelle loogisin vaihtoehto.

Mikäli Pajarin ohjelmaan lisättäisiin vielä yksi kisa Rally1-autolla, siihen on käytännössä enää kolme vaihtoehtoa: Chile syyskuun lopussa, Keski-Eurooppa lokakuussa tai Japani marraskuussa. Chilen kisa luonteeltaan sopisi Pajarille, mutta logistisesti se ei ole helpoin kisa järjestää suomalaiselle Rally1-kalustoa.

Keski-Euroopan ralliin Pajarille pystyttäisiin sen sijaan hoitamaan helpommin Rally1-auto, mutta kysymysmerkkinä on vielä se, ajaako Pajari asvalttikisassa WRC2-pisteistä. Japani voisi puolestaan olla Toyotalle mieluinen kisa ajattaa jopa viittä Rally1-autoa, sillä ralli järjestetään käytännössä japanilaisvalmistajan takapihalla.

– Emme ole tehneet vielä mitään päätöksiä. Sanotaanko näin, ettemme ole sulkeneet pois sitä mahdollisuutta, että hän voisi ajaa GR Yaris Rally1 -autolla uudestaan tällä kaudella, Latvala muotoili.

Pajari teki Suomessa niin vahvan esityksen, että spekulaatioissa hänet on nostettu yhdeksi kuskivaihtoehdoksi Toyotalle jo ensi kaudeksi. Pajari itse kertoi Rallit.fille olevansa luottavainen, että hänelle löytyy hyvä paikka ensi vuodelle.

– Onko se sitten Rally1-autolla vai Rally2-autolla, mutta voisin sanoa, että ainakin tämä vuosi on mennyt aika kivasti. Rally1-kisa oli meiltä hyvänoloinen ja myös Rally2-kisat ovat menneet kivasti. Ainahan toki voisi mennä paremmin, mikä voisi auttaa suunnitelmissa. Sanoisin, että meillä on mennyt riittävän hyvin, joten emmeköhän jotain keksi, Pajari muotoili tilanteensa.

Lue myös nämä