Kreikan MM-rallissa Toyota joutuu pärjäämään kolmella autokunnallaan, mutta seuraavassa Chilen osakilpailussa neljä kuskia on viivalla, kun myös Kalle Rovanperä palaa jälleen tositoimiin.
Sebastien Ogier on ilmoittanut, että hän ajaa kaikki jäljellä olevat neljä MM-rallia ja yrittää vielä taistella mestaruudesta Hyundain Thierry Neuvillea vastaan. Myös merkkimestaruuspuolella Toyota on pahasti takamatkalla, joten Rovanperän palvelukset tulisivat tarpeeseen kisassa kuin kisassa. Rovanperällä on kuitenkin tänä vuonna omat kiireensä muun muassa Benelux Porsche -ratasarjan puolella.
Latvalan mukaan on epätodennäköistä, että Rovanperä voisi ajaa lokakuussa Keski-Euroopan MM-osakilpailussa. Japanissa Toyotan kotikisassa lienee taas kaikki kuljettaja lähtöviivalla.
– Chilessä on kaikki autot viivalla, mutta en pysty lupaamaan, että kahdessa viimeisessä olisi sama tilanne. Valitettavasti on näin, Latvala sanoi Rallit.fille.
Chilen ralli kuului Latvalan mukaan Rovanperän ohjelmaan jo alkuvuodesta, kun kisaohjelmaa sorvattiin sopivaksi.
– Se oli etukäteen sovittuna (Chile). Puola tuli ylimääräisenä, eikä ollut suunniteltuna. Ogierin kanssa keskusteltiin kauden puolivälin maissa ja pyysin häntä silloin, että kiinnostaako ajaa kaikki kisa, kun alkoi näyttää, että sarjassa on vielä mahdollisuuksia. Meidän pitää tietenkin silloin yrittää. Meillä on siinä mielessä samat intressit pitää taistelu käynnissä, Latvala kertoi.
Tulevasta Kreikan MM-rallista Latvala povaa todella haastavaa kilpailua. Luvassa on jälleen kuumuutta, rankkoja olosuhteita ja kivikkoisia pikataipaleita.
– Mitä kuljettajien kanssa olen puhunut, niin ovat kertoneet, että tiet ovat tosi rajussa kunnossa. Ei ole satanut vettä ja ilmeisesti järjestäjä ei ole päässyt ajamaan tavaraa tielle. Sitä kautta tiet eivät ole kovettuneet. Nyt on aika lailla sellainen kisa tulossa, mitä ei ole vuosiin ollut. On mietittävä tosi tarkasti olosuhteita ja missä hyökkää, Latvala summasi.
– Eihän siinä auta kuin taistella. Pitää osata ajoittaa tilanne, ei voi ajaa koko ajan maksimivauhtia, mutta pitää säästää autoa.
Latvala on tähdentänyt kuskeilleen maltin merkitystä. Varsinkin tänä vuonna Kreikan MM-rallissa korkealla on se kuski, joka välttää ongelmat viikonlopun aikana.
– Aamulla käytiin läpi, että isoin asia on muistaa suorituksen kannalta, että ehjää kisaa tarvitaan. Ei tarvitse olla maksimaalinen vauhti, vaan että saadaan autot maaliin. Se on tärkein juttu meille, miten voisi saada parhaat pisteet. Olemme yrittäneet teroittaa, että jos selvitään ongelmitta, niin täällä tulee aina myös silloin tulosta.