Jari-Matti Latvalalle takaisku Belgiassa – paljasti syyn keskeytykselleen

Jari-Matti Latvala joutui jättämään historic-rallin EM-sarjaan kuuluvan Ypres-rallin kesken kärkipaikalta.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala vauhdissa Toyota Celicalla. Kuva: Toyota Gazoo Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Latvala suorastaan dominoi Belgian ikonista asvalttikilpailua Toyota Celicallaan kartanlukija Janni Hussin kanssa. Parivaljakko takoi pohja-aikoja putkeen ja heillä oli kisassa puolentoista minuutin johto ennen kolmea viimeistä erikoiskoetta.

Mutta sitten Latvalan Celica sanoi sopimuksensa irti.

– Lopulta kannen tiiviste petti. Meillä oli uusi moottorin kansi ja uusi kannen tiiviste, Latvala selvitti Rallit.fille.

– En osaa vielä sanoa, miksi se petti – oliko siinä kenties jotain valmistusvirhettä. Mutta se selviää vasta, kun kansi otetaan irti.

Ennen keskeytystään Latvala nautti menosta Celicallaan belgialaisilla asvalttibaanoilla.

– Rallihan meni muuten tosi hyvin. Auto tuntui ihan älyttömän hyvältä. Ajoimme sillä tiistaina testiä 80 kilometriä, ja se oli saatu hyvin iskuun, Latvala sanoi.

– Sillä oli kaikin puolin hyvä ajaa, mutta aikataulu oli tosi tiukka. Tuntui, että oli koko ajan tuli perseen alla, koska aikataulu oli niin kireä, Latvala naurahti.

Latvala koki nyt keskeytyksen toisessa perättäisessä historicin EM-osakilpailussa. Toukokuussa ajetussa Antibes-rallissa Celicaan iski sähkövika.

Latvala voitti kauden kaksi ensimmäistä osakilpailua ylivoimaiseen tyyliin. Hän oli ykkönen Espanjassa maaliskuussa ja juhli voittoa myös Tshekissä huhtikuussa.

Latvala on edelleen rallin MM-sarjassa kilpailevan Toyotan tallipäällikkö, mutta tänä vuonna hän on hoitanut tehtäväänsä vain kolmessa MM-rallissa. Tämän viikonlopun Kreikan Akropolis-rallissa Juha Kankkunen tuuraa jälleen Latvalaa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat