Jari-Matti Latvalalle ja Janni Hussille huipputärkeä rallivoitto – ”Täytyy myöntää, että painetta oli”

Jari-Matti Latvala ja Janni Hussi jatkoivat voittojen tiellä historic-autojen EM-sarjassa.
Janni Hussi ja Jari-Matti Latvala
Janni Hussi ja Jari-Matti Latvala. Kuva: Rally Asturias Historico
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Syyskuussa ajetun Historic Acropolis -rallin voiton jatkoksi kaksikko pokkasi ykköstilan myös perjantaina ja lauantaina ajetussa Asturias Historico -rallissa Pohjois-Espanjassa. Ykköstila heltisi ylivoimaiseen tyyliin, sillä kakkoseksi ajanut Andrea ”Zippo” Zivian taipui suomalaiskuskille yli kahdella minuutilla.

– Ralli sujui meiltä erittäin hyvin. Täytyy myöntää, että vähän painetta oli, koska täältä vain voittamalla pystyy pitämään itsensä sarjassa mukana. Nuotitin pätkät neljä tai viisi kertaa läpi. Perjantain pätkät nuotitin viidesti ja lauantainkin neljästi, Latvala naureskeli Rallit.fille.

– Valmistauduimme tosi huolellisesti ja autokin oli huollettu viimeisen päälle. Tämä asvalttiauto oli eri auto kuin Akropolis-rallissa ja tässä oli uusi moottori sekä voimansiirto huollettu.

Toyota Celicalla kilpailevat Latvala ja Hussi ovat voittaneet tällä kaudella lisäksi Costa Brava -rallissa Espanjassa sekä Vltava-rallissa Tshekissä kauden alussa. Sen lisäksi tilille on tullut kolme keskeytystä teknisen vian takia.

Tällä kertaa ralli sujui kuitenkin täysin ongelmitta. Kuten Latvala mainitsi, oli hän tosin tehnyt Hussin kanssa hurjan valmistautumisen ralliin, mikä nyt palkittiin.

– Itse kisassa meillä ollut oikeastaan mitään ongelmia, eikä oikein mitään tilanteitakaan. Vähän moitin takajarruja, niiden kanssa oli ongelmia. Ne menevät helposti lukkoon. Alamäkijarrutuksissa se on hankalaa, Latvala kertoi.

– Kuiva keli oli koko kisan ajan. Erikoiskokeet olivat tosi hienoja. Pitoa oli pääasiassa hyvin, mutta oli muutamia vaihtelevia paikkoja. Muutama yllätys siellä tuli, kun oli varjossa kosteaa. Silloin lähti puskemaan. Jälkeenpäin sanottuna olen tosi iloinen, että hyvä valmistautuminen kannatti.

Latvalan kanssa mestaruudesta kamppaileva puolalainen Maciej Lubiak oli Asturias Historico -rallin kolmas. Eroa kärkeen tuli kuitenkin muhkeat neljä ja puoli minuuttia. Viiden kärkeen ylsivät myös Seb Perez ja Richard Genesca.

Jari-Matti Latvala. Kuva: Rally Asturias Historico

Tämän viikonlopun voitto nosti Latvalan ja Hussin entistä vahvemmin taistelemaan sarjan mestaruudesta. Kauden päätöskisa ajetaan Portugalissa. Fafe-rallissa marraskuun alussa on luvassa ekstrapisteet, joten voitto kauden päätöksestä voisi hyvinkin tietää suomalaisille mestaruutta.

– Sarjan johtaja Will Graham keskeytti tämän rallin. Sarjatilanteessa (Maciej) Lubiek nousee nyt varmasti kärkeen ja Graham tipahtaa toiseksi. Itse jatkan kolmantena, Latvala selvitti.

– Grahamilla on jo kuudesta kisasta pisteet kuten myös Lubiekilla. Kuusi parasta kun lasketaan, niin minulla on vain neljästä pisteet. Mestaruus vaatii minulta voiton Portugalissa. Koska siellä on ekstrapisteet, niin silloin minulla on vielä mahdollisuus. Voitot kompensoisi yhden keskeytyskisan.

Latvala on vahvistanut ajavansa Fafe-rallissa, joten mieheltä jää väliin Toyotan WRC-tallin kotikisa Japanissa samaan aikaan. Latvala ei ole tänä vuonna ehtinyt toimia tallipäällikön roolissa MM-ralleissa kuin muutamaan kertaan. Muulloin tallipomona on nähty laukaalainen rallilegenda Juha Kankkunen.

Rally Asturias Historico, lopputulokset:

SijoitusKuljettajaAutoAika
1.Jari-Matti LatvalaToyota Celica ST1851.21.37,9
2.Andrea ”Zippo” ZivianPeugeot 306 Maxi+2.02,1
3.Maciej LubiakPorsche 911 Carrera+4.37,3
4.Jesus Ferreiro PerezFord Escort RS1800+4.47,4
5.Seb PerezPorsche 911 Carrera+6.01,8
6.Richard GenescaSubaru Legacy+6.02,9
7.Bruno ThiryFord Escort RS Cosworth+7.28,7

Lue myös nämä