Quantcast

Jari-Matti Latvalalla yksinkertainen ratkaisuehdotus rallin MM-sarjassa puhuttaneeseen ongelmaan

Uusien Rally1-hybridiautojen huippukorkeat ohjaamalämpötilat huolestuttavat sekä kuljettajat että varsinkin kartanlukijoita.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Viime sunnuntaina päättyneen Portugalin MM-rallin jälkeen tiimit ovat käyneet tiukkaa vuoropuhelua Kansainvälisen autoliitto FIA:n kanssa.

Uusien Rally1-hybridiautojen suunnittelussa tapahtunut kömmähdys pakoputkiston sijoittelussa laittoi kuljettajaparit ahtaalle Portugalissa. Erikoiskokeilla lämpötilat kipusivat jopa 30 asteeseen, mikä nosti ohjaamon lämpötilan tukalaksi. Varsinkin kartanlukijoiden osalta tilannetta pahensi entisestään pakoputkiston kulkeminen juuri kartturin penkin alapuolella.

M-Sport Fordin Craig Breen kertoi jopa haistaneensa, kuinka aisapari Paul Naglen kengät alkoivat pohjista sulaa kesken pätkän. Tilanne voi aiheuttaa myös erittäin pahan vaaratilanteen, jos kuljettaja tai kartturi pyörtyy liian kuuman lämpötilan vuoksi. Myös keskittymiskyky kärsii, kun ohjaamon lämpötilat ovat saunalukemissa.

Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala tarjoilee varsin yksinkertaisen vaihtoehdon lämpötilojen laskemiseksi. Ralliautoista nimittäin puuttuu siviilimalleista tuttu ilmastointi kokonaan.

– Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni. Voisimme laittaa ilmastoinnin autoihin, mutta sen pitäisi olla kaikille samanlainen, Latvala sanoi Portugalissa Dirtfishin mukaan.

– Laitteiston malli, paino ja kaikki muut pitäisivät olla joka tiimille sama. Se voisi olla yksi ratkaisu ongelmiin. Sardinian osalta tarvitaan vaihtoehtoisia ratkaisuja, mutta jotain meidän on mietittävä.

Jo ensi viikolla ajettavaan Sardinian MM-ralliin uutta ilmastointia joka autoon ei ehditä asentamaan, mutta esimerkiksi kesäkuun lopun Safari-ralliin se voisi jo ehtiä. Hyundain tallipäällikkö Julien Moncet komppasi Latvalaa.

– Se olisi edes jotain, ja olihan niitä jo edellisen sukupolven autoissa. Siinä olisi kyllä järkeä, eikä vielä olisi myöhäistä Keniaa ajatellen, Moncet tokaisi.

– Myös minä komppaan ajatusta. Tämän suhteen olemme tehneet töitä jo ennenkin, mutta kuten tiesimme, homma paheni uusien autojen myötä. Lauantaina ja sunnuntaina olimme Portugalissa onnekkaita, että oli pilvistä. Perjantai taas oli äärettömän raskas päivä ja olimme kaikki uuvuksissa, Hyundain kuljettaja Thierry Neuville puolestaan sanoo.

Katso alapuolelta Portugalin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat