Jari-Matti Latvalalla suunnitelma Sebastien Ogierin varalle – sopiiko Esapekka Lappi samaan kuvioon?

Sebastien Ogier ja Jari-Matti Latvala
Sebastien Ogier ja Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin seitsenkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier saatetaan nähdä vielä ensi kaudellakin Toyotan WRC-auton ratissa.

Ogierin alkuperäisenä suunnitelmana oli lopettaa MM-ralliuransa jo viime kauden jälkeen. Korona perui suuren osan viime vuoden ralleista, joten ranskalaismestari päätti lykätä vetäytymistään vuodella.

Ogier on sittemmin vakuutellut, että vuonna 2021 hän ajaa viimeisen täyden kautensa rallin MM-sarjassa. Mutta se ei poissulje mahdollisuutta, että hänet nähtäisiin vielä tämän vuoden jälkeen MM-erikoiskokeilla.

– Ogier on sanonut itsekin, että hän voisi ajaa joitain kisoja ensi vuonna. Tämä asia on oikeastaan lähtenyt Ogierista, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoo Rallit.fille.

Latvala ja Toyota ovat valmiita neuvottelemaan Ogierin kanssa.

– Ogierilla tuntuisi olevan jonkin verran halukkuutta ajaa vielä ensi vuonna. Se on totta kai asia, josta haluamme keskustella.

Ogier, walesilainen Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä muodostavat nyt toisena perättäisenä vuotena Toyotan tehdastiimin kuljettajakolmikon. Toyotan kaikkien kuljettajien sopimukset umpeutuvat tämän vuoden lopussa.

– Lähtökohtaisesti haluaisimme jatkaa näiden kuljettajien kanssa ensi vuonna. Katsotaan, mikä on Ogierin halu ja kuinka paljon hän haluaa ajaa, Latvala sanoo.

Vahvistusta kuskimarkkinoilta

Se on varmaa, että Toyotan pitää etsiä kuljettajamarkkinoilta uusi pilotti ensi vuoden kokoonpanoonsa. Tarjolla on joko koko vuoden pesti tai puolet kaudesta.

– Meillä pitää olla kolme kuljettajaa, jotka ajavat merkkipisteistä. Lisäksi meillä on Takamoto Katsuta, joka ajaa neljättä autoa. Todennäköisesti meillä on kaikissa ralleissa neljä autoa viivalla, Latvala paljastaa.

Esapekka Lappi on yksi mielenkiintoisista nimistä vapailla markkinoilla. Toyotalta kauden 2018 jälkeen lähtenyt Lappi on parhaillaan ilman WRC-tallipaikkaa ja pyrkii antamaan tänä vuonna näyttöjä WRC2-luokan kisoissa.

Jari-Matti Latvala, oletko jo kaivanut Esapekka Lapin puhelinnumeron esiin?

– Sanotaan näin, että tässä vaiheessa täytyy pitää kaikki ovet avoinna. Olemme vielä niin aikaisessa vaiheessa kautta, että mielestäni on hyvä seurata kesään asti, missä mennään. Mutta voin sanoa, että Esapekka on yksi niistä todella hyvistä ehdokkaista, Latvala vastaa.

Hyundain menestystaktiikka

Kauden jakaminen kahden kuljettajan kesken ei ole mitenkään ennennäkemätöntä rallin MM-sarjassa. Hyundai on viime vuosina kierrättänyt kolmannessa autossaan jopa kolmea eri kuljettajaa.

Hyundai on onnistunut taktiikassaan menestyksekkäästi, sillä se on vienyt kaksi edellistä valmistajien maailmanmestaruutta Toyotan nenän edestä.

– Lähtökohtaisesti Toyotalla on ollut se ajatusmalli, että kolmen kuljettajan on annettu ajaa täysi kausi. Sitä me haluaisimme tehdä, sillä se on paras tilanne, Latvala sanoo.

– En haluaisi suoranaisesti lähteä siihen, mitä Hyundai tekee. Jos tulee kuitenkin niin, että toinen kuski ajaa puolikkaan kauden ja toinen kuski toisen puolikkaan, se on minun mielestäni selvää. Silloin ei ainakaan kierrätetä kauhean montaa kuljettajaa.

Toyota johtaa valmistajien MM-sarjaa 27 pisteen erolla Hyundaihin, kun takana on kolme osakilpailua. Ogier keikkuu puolestaan kuljettajien MM-sarjan piikkipaikalla.

Katso alta kooste viime viikonloppuna ajetun Kroatian MM-rallin kohokohdista.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,372318″ ap mute ]

Katso MM-sarjan pistetilanteet tästä

Lue myös nämä