Latvalan kisasta tuli kuitenkin erittäin vaikea lukuisten tekniikkavikojen myötä. Entinen WRC-kuski oli parhaimmillaan yleiskilpailussa kymmenentenä vanhalla Toyota Celicallaan, mutta lopulta urakka päättyi keskeytykseen viimeisellä erikoiskokeella lauantai-iltana.
– Sanoisin, että ei paljon enempää voi teknisiä murheita yhteen kisaan sattua. En tiedä, miten se näin vaikeaksi oikein meni, Latvala tuskasteli Rallit.fille.
Latvalan ongelmat alkoivat jo perjantai-illan kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella.
– Meillä oli uusi moottori tätä rallia varten, mutta turbo hajosi jo testissä. Se vaihdettiin, mutta emme ehtineet sitä penkittämään eli ajaa sisään. Se aiheutti ensimmäisenä iltana ongelmia, kun minulta lähti imuputkesta yksi klemmari irti. Sain sen onneksi korjattua, mutta auto ei oikein pelittänyt avauspätkällä. Aina kun nosti kaasulta pois, niin se meni laihalle ja auto yritti sammua, Latvala taustoitti Leenan Tarina-Tuvalla Tiistenjoella lähellä Lapuaa.
– Saimme ne viat illalla huollossa korjattua ja lauantain kolme ensimmäistä pätkää saimme ajettua ihan puhtaasti. Sitten meillä tuli jäähdytinnestevuotoa ja vetoakselin kumi oli vaurioitunut. Vetarin vaihto ei oikein onnistunut ja se jäi vähän kantamaan. Meidän piti sitä siirtymällä korjata ja sen takia myöhästyin pätkältä seitsemän minuuttia.
Latvala yritti kaikin keinoin selvitä SM-rallin maalin, mutta toiseksi viimeisellä pätkällä konehuoneessa oli pieni tulipalo.
– Kutonen ja seiska päästiin melkein läpi, mutta seiskan lopussa laturin jäähdytysputki otti kiinni pakosarjaan ja se syttyi palamaan. Sain sammutustyöt tehtyä, mutta homma aiheutti sen, että liekit vaurioittivat laturia ja se oli lopullinen keskeytyksen syy, Latvala summasi.
– Sanoin Juholle (kartanlukija Hänninen), että nyt on ollut niin paljon haasteita, että yritetään edes päästä maaliin, mutta sekään ei onnistunut.
Vaikka kotiralli oli Latvalalle tuskainen, aikoo tallipomo vielä viivalle luottoratsullaan. Tähtäimessä on Lahden historic-sarjan EM-ralli elokuussa.
– Lahteen haluaisin päästä seuraavaksi ajamaan. Täytyy vaan käydä auto huolella läpi ja huoltaa kaikki osat, jotta sen kisan voisi ajaa, Latvala sanoi.