Jari-Matti Latvalalla iso näyttöpaikka rajuissa olosuhteissa – ”Kolmen joukossa on oltava”

Jari-Matti Latvala. Kuva: Aki Hietavala

WRC-karavaanin konkarikuski Jari-Matti Latvala palaa MM-sarjaan reilun kolmen kuukauden tauon jälkeen, kun tuurilainen osallistuu perjantaina käynnistyvään Ruotsin ralliin yksityiskuskina Toyotan kalustolla.

Varsinkin tänä vuonna kymmeneen erikoiskokeeseen typistetyssä Ruotsin rallissa kokemus on valttia, sillä olosuhteet ovat erikoiset. Lämmin sää on piinannut Värmlannin lääniä, jonka myötä erikoiskokeilla ajetaan yhtä paljon silkalla soralla kuin jäällä, lumesta puhumattakaan.

– Keli on parempi kuin oletin, mutta ei missään nimessä helppo. Sunnuntain Likenäsin pätkä on suhteellisen selkeä kuten Hof-Finnskogen. Sitten taas Finnskogen ja Nyckelvattnet ovat vaikeampia. Siellä on jaksoja, että on jäätä, mutta sitten tuleekin soraa, Latvala analysoi.

– Ongelma on siinä, että kun nastat kuluvat ja tullaan jäälle, niin on muuten liukasta. Varsinkin se on haastava, kun ei tunne soralla, jos nastoja ei ole, koska pito on niin kova. Sitten jäällä lähteekin alta. Me käytettiin paljon aikaa jääkohtien ja kivien merkkaamiseen nuotituksessa.

Lue myös: Ruotsin MM-rallista huima sprintti – sekoittaako Jari-Matti Latvala kärkikamppailua?

Ruotsin rallissa käytetään piikkipyörää, jota ei ole suunniteltu soralle. Latvalan mukaan rengasrikkoja tullaan taatusti näkemään, vaikka ralli onkin sprintiksi supistunut.

– Siellä oli esimerkiksi Finnskogenissa isoa pehmeää mursketta. Samoin tämä Torsby sprint on hirveässä kunnossa. Tämä rengas ei ole suunniteltu ajettavaksi kovassa olosuhteessa. Se on suunniteltu jäälle ja lumelle, Latvala korostaa.

– Me ei yhtään tiedetä kuinka paljon se kestää. Rengasrikkojen vaara on tosi suuri.

Lumen puute aiheuttaa myös sen, että jos vähänkin lipsahtaa, on jälki rajua. Lumipenkkoja ei ole kuskien nojattavaksi.

– Nyt voi leikata, mikä tekee myös vaaran elementin, koska maa on kovaa. Kesäolosuhteissa se maa antaa periksi, mutta nyt ei yhtään. Jos tarjoaa pyörää sinne, niin helposti menee vanteita tai renkaita. Pitää pysytellä tiellä, ellei ole selvästi nuotituksessa paikkaa nähnyt.

Latvala ajaa varmuudella Ruotsin rallin lisäksi Suomessa. Myös muut ralli kiinnostavat, mutta sitä varten on annettava näyttöjä, jotta sponsorit kiinnostuvat. Latvala havittelee yhä myös tallipaikkaa kaudeksi 2021, mutta sitä ei ole tarjolla ilman loistosijoituksia.

– Olen sanonut, että voin lähteä paineettomasti ajamaan. Homma on kuitenkin niin, että jos halutaan ajatella tulevaisuuden tallipaikkoja, niin fakta on, että kolmen joukossa on käytännössä oltava. Paineettomasti voin lähteä, mutta tämä fakta on siellä taustalla. Ei voi ihan vaan rallattelemaan lähteä, Toyota-kuski sanoo.

Jaa uutinen
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi Toimituspäällikkö