Korealaisvalmistaja tuli mukaan MM-karkeloihin kaudella 2014, mutta nyt on ensimmäistä kertaa todella lähellä, että Hyundai valloittaa sekä kuljettajien että valmistajien mestaruudet.
Hyundai on juhlinut valmistajien titteliä kausilla 2019 ja 2020, mutta kuljettajien mestaruutta ei ole koskaan jaettu Hyundai-kuskille. Nyt on varmaa, että Hyundai voittaa kuskimestaruuden, sillä siitä kilvoittelevat enää Thierry Neuville ja Ott Tänak.
Myös merkkimestaruus on vahvasti matkalla Koreaan ja sen menettäminen vaatii jo epäonnistumista kauden päätösrallissa Japanissa.
Hyundain rallitallin päälliköksi nousi viime vuoden tammikuussa ranskalainen Cyril Abiteboul. Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala kehuu vuolaasti rata-autoilun puolelta ralliin tullutta virkaveljeään.
– Hän on tuonut uutta perspektiiviä ja ideoita ratapuolelta myös lajin markkinointipuolelle. Myös omassa tiimissään hän on tehnyt todella hienoa työtä, Latvala sanoo.
– Hän on ollut johtaja, joka kantaa vastuun. On tietenkin tärkeää, että tiimissä on sellainen johtaja, johon voidaan luottaa ja joka näyttää suunnan, mihin mennään.
Abiteboul on tosin siirtymässä takaisin ratapuolelle, sillä koko Hyundai Motorsportin pomona tätä nykyä toimivan ranskalaisen ounastellaan ottavan vetovastuun Hyundain WEC-projektista ensi vuoden alusta lähtien. Huhujen mukaan Hyundain nykyisestä kuljettajasta Dani Sordosta saattaisi tulla WRC-tallin uusi päällikkö.
Kaikesta huolimatta sympaattinen ranskalainen on saanut ainakin Latvalan arvostuksen myös rallissa.
– Cyril on tuonut myös sen, että hän on pystynyt ajattelemaan laatikon ulkopuolelta, koska hän tuli myös rallin ulkopuolelta. Hyundai on ollut kymmenen vuotta mukana, eikä ole onnistunut kuljettajien mestaruutta voittamaan, mutta nyt hän johdatti heidät siihen saavutukseen.
Rallimaailmassa on pitkään vallinnut tyystin erilainen henki kuin ratapuolella. Aivan samanlaista kyräilyä ei rallissa ole oikeastaan koskaan nähty tiimien välillä, mitä esimerkiksi F1-sarjassa.
– Olemme tietenkin isoja vihollisia (Hyundain kanssa), mutta tässä lajissa vallitsee tietynlainen perhehenki. Voimme keskustella kaikki toistemme kanssa ja vitsailla, mutta silti taistella reilusti samaan aikaan, Latvala toteaa.
– Minusta se ilmapiiri on aika uniikki.
Kauden päätösralli ajetaan Japanissa 21.-24. marraskuuta. Hyundain johtoasema valmistajien sarjassa on 15 pistettä ennen Toyotaa.